Många slår läger under Hela Skåne sover ute

Pressmeddelande   •   Apr 26, 2019 16:46 CEST

Natthäng i Vedema strövområde? Njut av vårnätterna under Hela Skåne sover ute. Dela upplevelsen via #helaskånesoverute Foto: Torbjörn Lingöy

Intresset är stort för Hela Skåne sover ute, 29 april-5 maj, vilket märks på spridningen i sociala medier. Nu hoppas vi på Stiftelsen Skånska Landskap på gynnsam väderlek så att många tar sig ut med vänner och familj i naturen. Äventyren finns närmare än man tror. Bakom initiativet Hela Skåne sover ute finns även Naturum Skrylle, Naturum Söderåsen och Naturskolan i Lund.

-Ta chansen och upplev något som inte hör vardagen till. Upptäck ett Skåne som för de flesta är höljt i dunkel, säger projektledare Torbjörn Lingöy, Stiftelsen Skånska Landskap.

Sova i träd, valborgsvila, barnvagnsslummer, natthäng, sova med hund och mycket mer...

För de som vill haka på ett arrangemang finns det i skrivande stund runt 35 olika sova-ute-aktiviteter i 13 av Skånes kommuner. Några exempel är utevila för barn i Skrylle, tältäventyr i Frostavallen, natthäng i Klåveröd, sova i träd och göra egen hängmatta i Fulltofta, barnvagnsslummer i Kronoskogen, valborgsvila i Söderåsen, sova med jycken i Mossbystrand, vindskydd med musik i Torup och fredagsmys i Tomelilla. Genom samarbete med Fritidsbanken som finns på tre skånska orter kan man låna de uteprylar man behöver, om man inte fyndar på andrahandsmarknaden. Läs mer om allt som är på gång på www.skanskalandskap.se/helaskanesoverute Där finns info om var du hittar kartor, vindskydd, rastplatser och skön natur över hela Skåne. Om du inte åker till närmaste skogsdunge eller stadspark.

Dela din natt på Instagram och vinn ett sova-ute-kit

Dela din nattupplevelse under Hela Skåne sover ute!  Vi vill se era utebilder under perioden 29 april-5 maj med hashtagg #helaskånesoverute samt #skanskalandskap på Instagram. Det kan handla om en känsla, en naturupplevelse eller något annat speciellt med just din natt. Vinnaren får ett sova-ute-kit av sovsäck med hög komfort, uppblåsbart liggunderlag samt pannlampa. Värde ca 3000 kr. Juryn som utser bästa bild består av Torbjörn Lingöy, projektledare, Charlotta Kabo Stenberg, vd på Stiftelsen Skånska Landskap, Johan Hammar, naturfotograf samt Fredrik Hjorth, vd på Årets Äventyrare AB och känd ”ute-sovare” som under ett år tillbringade 52 nätter utomhus.

Ut och njut av den skånska våren under vecka 18! Och fortsätt sedan att vara ute året om!

Stiftelsen Skånska Landskap planerar att fortsätta projektet Hela Skåne sover ute under 2020 samt 2021 tillsammans med samarbetspartners.

Stiftelsen Skånska Landskap ansvarar för 19 strövområden, där verksamheten till största delen finansieras av Region Skåne. Här kan du fiska, paddla, vandra, promenera, tälta, cykla, bada eller bara njuta av vacker natur. Det finns informationstavlor, markerade stigar, toaletter och plats att äta matsäck eller grilla. I vissa områden finns slingor för terrängcykel eller hästar. Flera stigar är tillgänglighetsanpassade.