Nytt Besökscentrum Snogeholm med café öppnar på aktiv Höstdag

Pressmeddelande   •   Sep 28, 2018 14:57 CEST

Nya Besökscentrum Snogeholm strövområde har caféet Villa Vandra.

Ett nytt Besökscentrum Snogeholm strövområde slår nu upp dörrarna mitt i den vackra naturen. Alla är välkomna att kika in söndag 30 september på Stiftelsen Skånska Landskaps stora Höstdag med aktiviteter för hela familjen. Detta blir stiftelsens andra centrum som öppnar efter Fulltofta Naturcentrum. Nya Besökscentrum kommer att fungera som en "entré" för de som vill ut i naturen med information, kartor och broschyrer. Dessutom finns caféet Villa Vandra där man kan fika.

Besökscentrum har en stor inbjudande terass som vetter mot en äng ett stenkast från Snogeholmssjön. Passa på att uppleva den undersköna naturen i Snogeholm under söndagens Höstdag som pågår kl 11-15. Då kan man paddla, musta äpplen, prova pilbåge, åka häst och vagn, gå konstrundan LandArt, testa lägerliv med Skåneledsteamet, orientera i labyrint, lära känna våra trädslag och mycket mer.

Caféet Villa Vandra "smygöppnar" med Harriet och Magnus Svensson bakom disken. Caféet satsar på härodlat, närodlat och närproducerat i den mån det går.

-Vi bakar eget för det mesta. På söndag tänker vi att en köttbullsmacka med Asiagurka av egenodlad gurka kan smaka för alla, säger Harriet Svensson.

Dessutom finns Engelholmsglass, fika och Snogeholms egen yoghurt från Elsekjells mejeri. På sikt kommer man att kunna få enklare varm som t ex pajer, likaså Magnus alldeles egentillverkade chokladpralin. Gluten- och laktosfritt erbjuds också.

-Utflyktskorgar ska man kunna beställa att ta med sig ut på vandringen och på sjön. Camping- och stuggäster kommer också att kunna förbeställa frukost, säger Harriet Svensson som också berättar att hantverk från Snogeholm finns till försäljning

Läs mer om Besökscentrum Snogeholm strövområde på vår hemsida. Öppettiderna blir lördag-söndag kl 11-15 till en början som på sikt utökas. Välkommen på Stiftelsen Skånska Landskaps Höstdag 30 sept kl 11-15!

Stiftelsen Skånska Landskap ansvarar för 19 strövområden, där verksamheten till största delen finansieras av Region Skåne. Här kan du vandra, promenera, fiska, paddla, cykla, bada eller bara njuta av vacker natur. Det finns informationstavlor, markerade stigar, toaletter och plats att äta matsäck eller grilla. I vissa områden finns slingor för terrängcykel eller hästar. Flera stigar är tillgänglighetsanpassade.