Nytt utflyktsmål söder om Malmö

Pressmeddelande   •   Jun 20, 2013 09:59 CEST

I det som en gång var ett grustag har nu ett strövområde byggts upp, med stigar och rastplatser. I september invigs Arriesjöns strövområde en mil från Malmö. På tur står den hundraåriga industribyggnaden, som nu ska renoveras varsamt. Nästa år flyttar troligtvis café och gårdsbutik in här.

Flera hus i Malmö har byggts med kalksandstegel, grus och murbruk från Arrie. Grustaget hade sin storhetstid under 1900-talets början när behovet av byggmaterial ökade i takt med att befolkningen växte.

Hundra år senare är Arriesjöns strövområde en liten grön oas i det storskaliga odlingslandskapet en dryg mil från Malmö. Under fyra år har området gjorts i ordning inom ramen för ett EU-projekt, och det finns nu stigar för kortare promenader, en rullstolvänlig stig och ridslinga. Här finns utsikts- och fiskeplattformar, grill- och rastplatser, toaletter och en hinderbana för barn. I september blir det invigning med aktiviteter för alla åldrar och intressen, men redan nu går det att besöka området.

– Närheten till både Malmö, Vellinge och Svedala gör området tillgängligt för väldigt många. Det går buss från Malmö som stannar en kilometer från strövområdet och det går cykelbana nästa hela vägen från centrala Malmö, säger Nina Eckeskog, strateg natur och friluftsliv på Stiftelsen Skånska Landskap.

Sedan täktverksamheten upphört har växter och djur tagit över området bit för bit. Trots att området bara är 60 hektar stort möts man av ett omväxlande landskap som både är kuperat, öppet och bitvis igenväxt. Samtidigt som området blir klart som strövområde blir också stora delar naturreservat med inriktning på friluftslivet. Det innebär att områdets natur- och friluftsvärden har ett gott skydd inför framtida exploateringar.

På tur står nu den 1000 kvadratmeter stora industribyggnaden, som ska renoveras varsamt och fyllas med liv. Det pågår just nu diskussioner med en entreprenör och om planerna går som tänkt öppnar här café och gårdsbutik under 2014.
– Vi hoppas att Arriesjön ska bli ett nytt utflyktsmål för alla som bor i sydvästra Skåne. En plats dit man enkelt kan komma ut i naturen, även för den som är naturovan, säger Nina Eckeskog.

Kontakt:

Nina Eckeskog, strateg natur och friluftsliv
0768-87 18 81, nina.eckeskog@skane.se

Pressbilder från strövområdet finns, kontakta Lena Arenbo, kommunikatör
0768-89 01 92, lena.arenbo@skane.se
eller Nina Eckeskog.

Fakta

• Området ägs av Stiftelsen för fritidsområden i Skåne, som förvaltas av Stiftelsen Skånska Landskap
  • Strövområdet har finansierats med hjälp av projektstöd från EU:s och Länsstyrelsens landsbygdsprogram.
  • Extra fokus har lagts på att göra området rullstollsvänligt. Därför är två stigar, samtliga toaletter och alla fiske- och utsiktsplattformar tillgänglighetsanpassade.
  • Förslag om bildandet av naturreservatet Arriesjön-Risebjär är just nu ute på remiss. Läs mer på Länsstyrelsens webbplats.
  • Läs mer om Arriesjöns strövområde:
    Informationsfolder som pdf
    På skanskalandskap.se

Stiftelsen Skånska Landskap ansvarar för ett tjugotal strövområden, där verksamheten till största delen finansieras av Region Skåne. Här kan du fiska, paddla, cykla, bada eller bara njuta av vacker natur. Det finns informationstavlor, markerade stigar, toaletter och plats att äta matsäck eller grilla. I vissa områden finns slingor för terrängcykel eller hästar. Flera stigar är tillgänglighetsanpassade.