Skolelever tänder på småkryp i utomhuspedagogiskt projekt

Pressmeddelande   •   Mar 17, 2019 13:02 CET

Läderbaggar, daggmaskar, bin. Varenda småkryp är en "lysande" beståndsdel i naturen berättar naturvägledaren Anders Larsson, Stiftelsen Skånska Landskap, för elever från Ludvigsborgs friskola.

I veckan slog Stiftelsen Skånska Landskap upp dörrarna till det nya utomhuspedagogiska skolprojektet Inga små stjärnor får slockna på Fulltofta Naturcentrum. Under mars månad får 900 elever i åk F-1 från skånska skolor en spännande heldag i naturen med småkrypsutställning, teater och eget skapande av "småkrypsrike". De livsnödvändiga, tindrande småkrypen är huvudpersonerna under dagen och tänder många "ljus" och insikter hos eleverna. Utställning och teater bygger på ett samarbete mellan Stiftelsen Skånska Landskap och Teater Sagohuset.

-Oj, det var många, hojtar en förstaklassare på Ludvigsborgs friskola som kikar upp på släckta stjärnor på himlen i utställningen efter att hon tryckt på en daggmask i trä.

I samma stund som hon trycker på småkrypet upphör ljuset från flera stjärnor. Så betydelsefull är daggmasken för naturen, förklarar naturvägledare Anders Larsson, Stiftelsen Skånska Landskap. Han berättar hur "jordens bonde" ser till att det blir gångar i jorden när den bryter ned löv och växtrester. Klassen lyssnar intensivt.

Skolprojektet består av tre delar. Först får eleverna se teatern Pojken och stjärnan som utgår från Barbro Lindgrens berättelse. Föreställningen inleds med "två stjärnor som tänds på en himmel ovanför ett cirkustält" och sedan figurerar både hare, val och korpar i den fängslande historien. Efter teatern får eleverna uppleva utställningen Småkryp där naturvägledare berättar om olika livsviktiga kryp i den svenska naturen. Sedan är det dags för eleverna att ge sig ut i naturen för att skapa eget småkryp.

Skolprojektet Inga små stjärnor får slockna, som pågår 11-29 mars, är ännu ett fullbokat projekt av Stiftelsen Skånska Landskap. Under årens lopp har tiotusentals elever fått chansen att vara i naturen genom Stiftelsen Skånska Landskaps enormt uppskattade utomhuspedagogik.

Utställningen Småkryp kommer även att öppnas för allmänheten den 30 mars. Då kan alla stiga in i småkrypens värld, under jorden, vid stubben, på ängen och i skogen, ja alla som bor runt Fulltofta strövområde.

Välkommen på pressträff på Fulltofta Naturcentrum den 20 mars kl.10. Pressen möter verksamhetsansvarig Åsa Johansson, Stiftelsen Skånska Landskap samt Leila Åkerlund, konstnärlig ledare, Teater Sagohuset, för att höra mer om skolprojektet och ställa frågor. Reportrar får också chansen att träffa en skolklass som precis varit på föreställningen. Se också filmklipp av teatern Pojken och stjärnan.

Anmälan till pressträff sker till Åsa Johansson, Stiftelsen Skånska Landskap, på asa.johansson@skanskalandskap.se eller 076-887 1883. Mer information om Stiftelsen Skånska Landskaps olika skolprojekt på www.skanskalandskap.se. Där finns också vägbeskrivning till Fulltofta Naturcentrum.

Kort information om skolprojekt och utställning:

-Det utomhuspedagogiska projektet ”Inga små stjärnor får slockna”, 11-29 mars, är ett samarbete mellan Stiftelsen Skånska Landskap och Teater Sagohuset med stöd av Statens kulturråd och Region Skåne.

-Familjeutställningen "Småkryp - Inga små stjärnor får slockna" på Fulltofta Naturcentrum är öppen för alla 30 mars-15 sep. Öppet dagligen tisd-söndag. Utställningen är en produktion av Upplevelsepedagogiskt centrum vid Stiftelsen Skånska Landskap i samarbete med Teater Sagohuset.

Åsa Johansson: Projektledare/curator

Marta Ciccionesi: Scenografisk rumslighet samt ”stjärnbord” med insekter

Nicke Helldorff/ Hand och tanke: Träinsekter

Kerstin Engblom Clavijo: målade insekter, ängsmiljö och logo

Dunja Kalk/ Plura divisa: Miljö och insekter ”under jorden”

Sophie Tranborg/ Naturbarn: Faktatexter

Anders Blentare: Inläsning

Teatern ”Pojken och stjärnan” av Barbro Lindgren i regi och dramatisering av Pelle Öhlund.

Stiftelsen Skånska Landskap inspirerar till friluftsliv i 19 olika strövområden som t ex Vedema, Snogeholm, Bockeboda, Tjörnedala och Arriesjön. Här kan du vandra, fiska, paddla, rida, cykla mtb, hyra stuga, bada eller bara njuta av vacker natur. Det finns informationstavlor, markerade stigar, toaletter och plats att äta matsäck eller grilla.  Utomhuspedagogik, natur- och skogsvård samt integration är andra delar i verksamheten, som delvis finansieras av Region Skåne.