Stort intresse för Snogespelen 2017

Pressmeddelande   •   Jan 10, 2017 13:16 CET

Snogespelen 2017 för skånska skolklasser

I vår nya skolsatsning Snogespelen får drygt tusen skånska elever klara spännande utmaningar i Snogeholms skogar - tillsammans med Vattenmästaren, Eldmästaren och Snogespelens beskyddarinna. Intresset från skolorna har varit överväldigande stort.

En lärorik och rolig dag, där eleverna får prova sina färdigheter, sin samarbetsförmåga och sin kunskap – och samtidigt tävla mot andra skånska klasser. Det är grundtanken i Stiftelsen Skånska Landskaps nya projekt Snogespelen 2017.

Snogespelen riktar sig till elever i årskurs 4-6 och är en lättsam tävling i samarbetsförmåga och friluftskompetens, med tydlig koppling till ämnet idrott och hälsa/friluftsliv och utevistelse liksom kunskapsmål inom matte, biologi och svenska (enligt läroplanen LGR11).

Platsen är Snogeholms strövområde. Två skolklasser per dag möter Snogespelens beskyddarinna, Vattenmästaren och Eldmästarinnan och får trotsa ”faror”, lösa problem och ta sig framåt genom Snogeholms djupa skogar, för att några slutligen ska kunna stå som vinnare av Snogespelen 2017.

Hela dagen är kostnadsfri. Både spelet och transport finansieras av Region Skåne.

I början av januari gick vi ut med inbjudan till skolor i Skåne. Intresset har varit överväldigande stort och vi har nu fler intresseanmälningar än vi har platser. Vi har därför fått stänga ner anmälningsformuläret i förtid.

− Vi tycker att det är fantastiskt roligt att så många vill delta i Snogespelen, men är samtidigt ledsna för att alla klasser som vill inte kan få komma med, säger Åsa Johansson, verksamhetschef utomhuspedagogik vid Stiftelsen Skånska Landskap.

− Det visar på behovet av, och intresset för, den här typen av projekt och lärande i utemiljö. Vi hoppas att detta ska bli ett återkommande projekt och att det blir ett nytt Snogespel 2018.

Snogespelen är ett av flera projekt inom ramen för Stiftelsen Skånska Landskaps upplevelsepedagogiska verksamhet.

Mer om Snogespelen (skanskalandskap.se)

Stiftelsen Skånska Landskap ansvarar för 19 strövområden spridda över hela Skåne, inklusive Fulltofta Naturcentrum.Vi vill göra det möjligt för alla att uppleva naturen - oavsett intressen, förutsättningar, erfarenheter eller vanor. För stor del av vår verksamhet får vi ett årligt anslag från Region Skåne.

Stiftelsen Skånska Landskap bildades 2004 av Region Skåne med uppdrag att skydda, bevara, restaurera och utveckla natur- och kulturmiljöer samt stimulera det rörliga friluftslivet, främst inom markområden som stiftelsen äger.