Tretusen elever i nyskapande projekt

Pressmeddelande   •   Maj 03, 2016 10:01 CEST

Tusentals skånska elever är på väg ut till Fulltoftaskogen och En dag i ekens magiska värld – ett unikt projekt där kulturens värld och kulturpedagogik får möta naturen och utomhuspedagogiken.
− Drama och musik skapar engagemang, genom en fantasifull berättelse hjälper vi eleverna att se samband och ta till sig ny kunskap, säger Åsa Johansson, utomhuspedagogisk verksamhetschef på Stiftelsen Skånska Landskap.

Det är Sparbanken Skåne via dess ägarstiftelser som i samarbete med Stiftelsen Skånska Landskap bjuder in elever i årskurs 2 från elva kommuner till en magisk och upplevelserik dag i naturen. Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta samt Sparbanksstiftelsen Öresund finansierar projektet. Platsen är Fulltofta strövområde nära Ringsjön.

Med hjälp av en fantasifull berättelse, som gestaltas av skådespelare, dansare och musiker, får eleverna en ingång till naturen och en röd tråd att hänga upp sin kunskap på. De blir engagerade i uppdrag och utmaningar, som hjälper dem att förstå komplexa samband.

− Pedagogiken bygger på ett kreativt och upplevelsebaserat lärande, där vi skapar förutsättningar för att så många barn som möjligt ska kunna ta till sig kunskapen, oavsett bakgrund och förkunskaper. Starka sinnesupplevelser stimulerar både lusten till lärande och lusten att vara i naturen, säger Leila Åkerlund, konstnärlig ledare för projektet.

Det är andra året i rad som projektet genomförs. Nytt för i år är ett samarbete med Teater Sagohuset i Lund. Samarbetet gör att vi knyter till oss professionella scenkonstnärer, med mångårig erfarenhet av barnteater, vilket lyfter projektet även på det konstnärliga planet.

− En dag i ekens magiska värld är nyskapande ur naturpedagogisk synvinkel. Tanken är att upplevelsen som sådan ska förstärka inlärningen hos eleverna. Återkopplingen från första omgången av projektet har varit mycket positiv, säger Nomie Gustafsson, VD på Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta.

Berättelsen börjar redan i klassrummet. Ureken kallar på människobarnen, det behövs hjälp med att få liv i de sista magiska ekollonen. Redan på väg ut i skogen vet barnen att de har ett viktigt uppdrag att lösa. Bland uråldriga ekar vid Ringsjöns strand möter klassen Vägvisaren, som öppnar portalen till den magiska världen. Här bor Emil Ekoxe, Elvira Ekollon, Era Ekorre och Von Eek.

Eleverna får kunskap om och känsla för alla de djur och växter som lever i, av och runt eken. Naturvetenskap, biologi och historia är några av de ämnen som utforskas. Tack vare sin kunskap, förmåga att samarbeta och genom olika lekfulla utmaningar lyckas barnen få nya ekplantor att spira, och de är med och skapar nytt liv när varje klass planterar sin egen ek i Barnens ekskog. Lärandet är direkt kopplat till Lgr11.

Pressinbjudan

Media är välkomna att följa med in i Ekens magiska värld den 10 maj eller 11 maj, förmiddag eller eftermiddag (kl 9.15 eller 12.00). Då kommer skolor från Simrishamn, Höör, Lund och Staffanstorp (den 10 maj) och Tomelilla och Ystad (11 maj) att delta. Meddela Åsa Johansson eller Kristian Svensson när ni vill komma. Kontaktuppgifter och vägbeskrivning finns nedan.

FAKTA

• En dag i ekens magiska värld riktar sig till alla elever i årskurs 2 i följande kommuner: Lund, Sjöbo, Eslöv, Höör, Hörby, Simrishamn, Ystad, Svalöv, Tomelilla, Staffanstorp och Kävlinge.
  • Dagen är kostnadsfri för skolorna. Sparbanken Skåne finansierar projektet via dess ägarstiftelser Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta samt Sparbanksstiftelsen Öresund.
  • Stiftelsen Skånska Landskap producerar, skapar och genomför hela projektet.
  • Totalt kommer drygt 3 200 andreklassare delta under våren 2016.
  • Manus/regi: Leila Åkerlund, i rollerna: Anders Blentare, Åsa Ahlander, Ola Citron, Oscar Hielm, Åsa Hörling, kostym: Anna Molin, rekvisitaansvarig: Kerstin Engblom, i barnens ekskog: Erik Rydh, Emma Björk, Helge Björnson

Åsa Johansson
Verksamhetschef utomhuspedagogik, Stiftelsen Skånska Landskap
asa.j.johansson@skane.se