Tusen elever letar efter balansen på Naturcirkus

Pressmeddelande   •   Apr 15, 2018 08:13 CEST

Tio tvåor i en pyramid blir stabil om alla samarbetar och litar på varandra. Det gjorde eleverna från Ängsdala skolor.

Var har balansen tagit vägen? Det ska tvåorna från Ängsdala skolor i Bunkeflostrand ta reda på. Skogen i Fulltofta strövområde fylls med rop och skratt från eleverna som köar till entrén till "scenen". Det är dags för Naturcirkus som arrangeras just nu av Stiftelsen Skånska Landskap i Fulltofta. Under april och maj utforskar cirka 1000 elever i åk 1-2 naturens och kroppens balans.

När alla tvåor bänkat sig under träden presenterar sig Maskrosen med lilla biet, Rödräven, Vatten och Grönsångaren en och en:

-Grönsångaren kommer när det är vår och sjunger högt från träden, eller i ett snår. Han har tycke för allehanda smått, alla sorters insekter smakar gott, berättar den gröna småfågeln som letar småkryp på marken framför barnen.

De fyra sjunger snart om hur livets myller skapar en dans och att de alla faktiskt är en del av naturens balans. Alla behövs, betonar de.

-För när vi håller fokus, då blommar en krokus, hörs från dem i kör.

Berättelsen fortsätter ute i skogen där eleverna delas in i fyra grupper för att utforska både den omgivande naturen och den egna kroppen. På ett ställe får de bygga en pyramid genom att balansera stående ovanpå varandra, på ett annat får de försöka finna jämvikt på en gungbräda. Eller genom kottar och bark - hur många kottar måste jag lägga på ena sidan så att det blir lika tungt som barkhögen på den andra?

Men det stora bekymret är att balansen fortfarande verkar vara spårlöst försvunnen. Kan det ha att göra med att Lilla biet blev sjuk, vilket gör att alla mår lite dåligt och blir svajiga? Frågan är hur det påverkar naturen och hur man kan lösa detta?

Det utomhuspedagogiska projektet Naturcirkus för åk 1-2 pågår under april och maj för skånska skolor. Läs mer om upplägget och andra projekt under För skolor på www.skanskalandskap.se.

För mer information, kontakta verksamhetschef Åsa Johansson, Upplevelsepedagogiskt centrum/Stiftelsen Skånska Landskap, tel 0768-871 883, asa.johansson@skanskalandskap.se

Upplevelsepedagog Kerstin Engblom Clavijo nås på tel 0733-587 157, kerstin@skanskalandskap.se