Tusentals elever lockas av utomhuspedagogik - vårens nyhet är Naturcirkus

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2018 16:23 CET

Det utomhuspedagogiska projektet Naturcirkus för elever i åk 1-2 arrangeras av Stiftelsen Skånska Landskap. Illustration: Kerstin Engblom Clavijo.

Naturcirkus för elever i klass 1-2 i skånska skolor är ett av vårens nya projekt från Stiftelsen Skånska Landskap. Under de senaste åren har stiftelsen producerat upplevelsepedagogiska äventyr för drygt 10 000 skolelever varje år. Dessa projekt har varit enormt attraktiva och snabbt blivit fullbokade av de skånska skolorna

-Det är så viktigt att barn tidigt får upplevelser i skog och natur. Detta för att känna släktskap och närhet till naturen samt en lust att upptäcka och vistas mer där, säger Åsa Johansson, verksamhetschef för Utomhuspedagogiskt centrum som leds av Stiftelsen Skånska Landskap.

I vårens nyhet "Naturcirkus - konsten att hålla balansen i naturen" vill stiftelsen nå de yngsta eleverna. Ute i skogen i Fulltofta strövområde möter de ett kringresande cirkussällskap.

-I Naturcirkus får eleverna, som är 7-8 år gamla, möta några fantasifulla karaktärer. Tillsammans med dem utforskar de balans och tyngdpunkt. Hur lätt det är att tappa den och vad som krävs för att återfå den?, berättar Åsa Johansson, som fortsätter:

-Vi vill på ett positivt, roligt och lärorikt sätt låta eleverna öppna sina sinnen för naturen, och naturens balans. Genom att utforska vår egen balans kan vi kanske börja förstå naturens? Allt utforskande och lärande om naturen sker allra bäst utomhus. När ett gäng naturcirkusakrobater bjuder upp till dans, blir det oemotståndligt att inte uppleva och delta i den svåra konsten att hålla balansen.

Naturcirkus är ett i raden av många lyckade utomhuspedagogiska projekt som exempelvis Snogespelen och Den Hemliga Grönheten. Sedan förra året bjuder stiftelsen även in till utomhuspedagogiska inspirationscaféer i ett nätverk för pedagoger.

Läs mer om Naturcirkus som arrangeras 10 april - 31 maj i Fulltofta strövområde av Stiftelsen Skånska Landskap.

För frågor, kontakta Åsa Johansson, verksamhetschef på tel 0768-871 883, asa.johansson@skanskalandskap.se