​Upplevelsebaserat lärande i utemiljö

Pressmeddelande   •   Nov 11, 2016 08:56 CET

Anders Blentare som Emil Ekoxe i En dag i Ekens magiska värld 2015. Foto: Johan Hammar.

Gestaltning och hur man kan använda dramatiserade berättelser som pedagogiskt verktyg är temat när Stiftelsen Skånska Landskap bjuder in till det fjärde inspirationscaféet för alla som jobbar med lärande i utemiljö. Träffarna är en del i arbetet med att bygga upp ett Upplevelsepedagogiskt centrum i Fulltofta.

Totalt har tre inspirationscaféer genomförts på Fulltofta Naturcentrum under året. Här har lärare, fritidspedagoger, kulturarbetare, föreningsaktiva, naturvägledare, skolledare och andra som på något sätt jobbar med lärande i utomhusmiljö träffats för att lära känna varandra, dela erfarenheter, få inspiration och få med sig praktiska exempel genom workshops, lekar och kreativa övningar.

Varje träff har haft ett tema (se faktaruta nedan) och hittills har cirka 150 deltagare fått inspiration kring bland annat upplevelsebaserat lärande, äventyrspedagogik och lekfulla samarbets- och gruppövningar.

− Intresset har varit stort och det har varit oerhört värdefullt att möta så många kunniga och engagerade pedagoger som brinner för att använda naturen som en plats för lärande, säger Åsa Johansson, verksamhetschef utomhuspedagogik vid Stiftelsen Skånska Landskap.

− Förhoppningsvis tar deltagarna med sig något positivt, som i förlängningen kommer barn och unga tillgodo, kanske i olika utomhuspedagogiska projekt runtom i Skåne.

Den 18 november är det dags för årets fjärde och sista inspirationscafé. Temat är gestaltning.

− Oavsett om man ska lära ut om fotosyntes, Skånes historia eller berätta en saga så kan vi alla öka engagemanget och förståelsen hos eleverna med hjälp av gestaltning och en rumslig medvetenhet, säger Leila Åkerlund, Upplevelsepedagogiskt centrum vid Stiftelsen Skånska Landskap.

Tillsammans med Anders Blentare, skådespelare som medverkat i skolprojektet ”En dag i Ekens magiska värld”, kommer hon dela med sig av erfarenheter och inspirera med praktiska övningar både ute och inomhus.

Media är välkomna att delta den 18 november.

På bilden: Anders Blentare som Emil Ekoxe i En dag i Ekens magiska värld 2015. Foto: Johan Hammar.

FAKTA

• Stiftelsen Skånska Landskap erbjuder varje år drygt tiotusen skånska elever olika aktiviteter i utemiljö, delvis med anslag från Region Skåne, men också i samarbete med och på uppdrag av andra aktörer. Mer info på www.skanskalandskap.se/skola

• Just nu håller vi på att utveckla vår utomhuspedagogik och bygga upp ett Upplevelsepedagogiskt centrum med fokus på kreativt och upplevelsebaserat lärande i utemiljö. Platsen är Brinkesholm i Fulltofta strövområde, en kort promenad från Fulltofta Naturcentrum. Mer på www.skanskalandskap.se/for-skolor/upplevelsepedagogik

• Inspirationscaféerna är ett av flera projekt som initierats, som en del i uppbyggnaden av ett upplevelsepedagogiskt centrum. Varje träff har haft ett tema:
    Träff 1: Fyll på ditt lekförråd - samarbets- och gruppövningar som stärker gruppkänslan.
    Träff 2: Introduktion till upplevelsebaserat lärande och äventyrspedagogik.
    Träff 3: Konst och natur, levande spår i naturen.
    Träff 4: Gestaltning. Hur kan en berättelse dramatiseras och levandegöras på ett förstärkande sätt?

• Inspirationscaféet den 18 november äger rum kl 13-15, både på Fulltofta Naturcentrum och Upplevelsepedagogiskt centrum, som ligger en bit från naturcentrat. Träffen är kostnadsfri och vi bjuder på Afternoon tea. Antalet platser är begränsat och anmälan krävs.
    Inbjudan som pdf

• Hitta till Fulltofta Naturcentrum:
    Från väg 13 mellan Höör och Hörby är det skyltat mot Fulltofta Naturcentrum. Från E22 mellan Malmö och Kristianstad, ta avfart 29 (väg 13, Hörby) och sväng sedan vänster på väg 13 mot Höör. Mer om Fulltofta strövområde (skanskalandskap.se/fulltofta)

Åsa Johansson
Verksamhetschef utomhuspedagogik, Stiftelsen Skånska Landskap