Vandra i naturen för att må bra

Pressmeddelande   •   Maj 18, 2018 13:01 CEST

Försommargröna Snogeholms strövområde har flera vandringsstigar. Foto: Johan Hammar

Gå en lunchrunda i den närliggande skogen. Vandra en längre tur under sommarljusa kvällar. Eller planera en vandringssemester över några dagar. Stiftelsen Skånska Landskaps 19 strövområden genom lövskog, djup granskog, tall eller strandängar har slingor som passar för alla. Många stigar är dessutom korta på max 5 - 10 km för den som inte vandrat förut. Forskning visar att lätt motion i naturen är positivt för hälsan på flera plan och bromsar stress, sänker blodtryck, ger styrka och ökar konditionen.

Drygt hälften av alla svenskar ger sig ut i skog och mark minst fem gånger per år, visar SCB:s statistik om levnadsförhållanden från 2015. Vad som hänt åren därefter är oklart, men mycket tyder på att friluftsliv som vandring är något som tilltalar allt fler. Dessutom är det enkelt att komma igång: ett par gympaskor räcker för att ta sig ut. Många skåningar har relativt nära till skogs- och naturområden jämfört med många andra i Sverige. Enbart genom Stiftelsen Skånska Landskap finns drygt 220 km vandringsstigar och cykelleder av varierande längd.

Det är fastlagt att vandring och andra friluftsaktiviteter främjar hälsa. Anna Brümmer, vice vd på Stiftelsen Skånska Landskap, understryker hur viktigt det är att få fler att upptäcka naturens möjligheter.

-Ju fler som kommer ut och rör sig i naturen desto bättre. Stiftelsen Skånska Landskap bidrar till folkhälsan genom våra 19 strövområden runt om i Skåne. Vi arbetar för att göra trösklarna till vandring och utevistelse så låga som möjligt genom väl utmärkta vandringsslingor av olika längd och karaktär. Allt från långa stränder på östkusten till mäktiga skogar i centrala och nordöstra Skåne finns, genom vår försorg, för skåningen att idka friluftsliv i, säger Anna Brümmer.

Stiftelsen Skånska Landskap har valt ut fyra stigar, tre kortare och en längre, i olika strövområden som kan passa många. På vår webb skanskalandskap.se finns kartor, tips och äventyr att hämta. Välkommen ut!

Natur- och kulturstigen, 3,6 km, i Fulltofta strövområde

En kort och rolig stig att gå som passar bra för familjen. Tolv informationstavlor längs stigen berättar om hur landskapet förändrats under 250 år och olika metoder för att bevara och öka den biologiska mångfalden. Naturstigen är bitvis lätt kuperad.

Snogeholmsleden, 16,5 km, i Snogeholms strövområde

En lång skön dagsvandring i olika terräng, mestadels på naturstigar och vissa sträckor i beteshagar. Slingan passerar också Kejsardammen, Navröds naturreservat, Snogeholmssjön och Landskapslabbet.

Naturstigar längs hav och strand, 3 km, i Vitemölla strövområde

I ålakustens pärla Vitemölla kan du gå över torra strandängar, längs stranden på mindre naturstigar. Inga markerade stigar finns här utöver Skåneleden, men det går fint att gå från t ex Vitemölla by till Haväng på naturstigar, en sträcka på ca 3 km.

Natur- och kulturstigen, 6 km, i Bockeboda strövområde

Den varierade stigen bjuder på vacker varierad natur, mest på skogsstigar i allt från odlad granskog till pelarbokskog och blandskog.