Vandrerskor inviger Sagostubbe i Fulltofta

Pressmeddelande   •   Okt 27, 2016 18:39 CEST

Nu invigs den, Sagostubben i Fulltoftaskogen, ritad av arkitektstudenter i Lund. Här inne väntar berättelser och upplevelser för både skolor och familjer. Den 3-4 november bjuds höstlovslediga barn och deras familjer in i stubben för första gången, där de möter två vandrerskor med magiska förmågor.

Sagostubben är resultatet av ett samarbete mellan Stiftelsen Skånska Landskap och Institutionen för Arkitektur vid Lunds Tekniska Högskola. Utgångspunkten har varit en befintlig träkonstruktion, som tidigare använts i stiftelsens utomhuspedagogik. Med trätornet som grund och med målet att bygga om till något nytt, har en grupp arkitektstudenter fått i uppdrag att skissa på förslag - utifrån ett antal kriterier och önskemål, och som en del i deras undervisning.

− För studenterna har det varit värdefullt att få möta en reell beställare. De har fått leva sig in i stiftelsens behov och den pedagogiska tanken, men också i barnens upplevelse, säger Eeva Ovaska, kursansvarig vid Institutionen för Arkitektur.

Det vinnande bidraget, som en utvald jury röstade fram i våras, var just ”Sagostubben i Fulltofta”.
Nu, flera månader senare, har ritningar och idéer äntligen blivit verklighet.

− Vi tar fasta på studenternas tankar och juryns motivering; att kunna samla barn med fokus kring en berättelse och att skapa ett rum med plats för både mys, upplevelser och mystik. Möjligheterna är otaliga och det är med stor glädje vi nu sätter igång med att utforska dessa, säger Åsa Johansson, verksamhetschef utomhuspedagogik vid Stiftelsen Skånska Landskap.

Tanken är att Sagostubben ska användas av både skolor och besökare framöver.

− Själva förverkligandet är en extra dimension för studenterna, att faktiskt få se hur det de ritat växer fram och tas i bruk, säger Eeva Ovaska.

Den 3-4 november fylls Sagostubben för första gången med roliga, spännande och viktiga berättelser, som bara väntar på att få bli berättade. Två vandrerskor med magiska förmågor möter barn och deras föräldrar vid totalt åtta tillfällen. Det blir både berättelser i Sagostubben och en konstvandring i den närliggande skogen.
Mer om Sagostubben på höstlovet (skanskalandskap.se)

Media är välkomna att besöka Sagostubben den 3 eller 4 november. Kontakta Åsa Johansson för mer information (kontaktuppgifter nedan).

FAKTA

• Sagostubben har tagits fram i Fulltofta strövområde, för att användas i den pedagogiska verksamheten vid Upplevelsepedagogiskt centrum, Stiftelsen Skånska Landskap. Mer info på skanskalandskap.se/skola

• Sagostubben invigs den 3 och 4 november med berättelser och konstvandring (fyra tillfällen per dag, kl 11.30, 12.30, 14.00 samt 15.00). Hela programmet på skanskalandskap.se/aktuellt
    Bakom produktionen står Upplevelsepedagogiskt centrum. Projektledare: Åsa Johansson, konstnärlig ledare: Leila Åkerlund, sagor/berättelser: Kerstin Engblom Clavijo och Leila Åkerlund, illustration: Kerstin Engblom Clavijo.

• Arkitekttävlingen i våras arrangerades i samarbete mellan Institutionen för Arkitektur vid Lunds Tekniska Högskola och Stiftelsen Skånska Landskap. Bidraget ”Sagostubben i Fulltofta” av studenterna Amanda Forser, Hampus Larsson, Lisa Yngwe, Sigrid Thunberg, Steffi Starck och Vida Halleröd vann, där priset var att förslaget skulle utvecklas och realiseras.

Juryns motivering:
    ”Förslaget smälter fint in i omgivningarna. Det tar utgångspunkt i en stubbe och ger den liv. Förslaget är utfört med mycket känsla för både trä och träd i stommen – fasadens oregelbundenhet är tilltalande med fint ljus- och skuggspel. Ett relativt enkelt konstruktivt grepp ger rum med mervärde och skapar associationer till flera lager av träd.

För barnen blir stubben i skogen läcker att upptäcka och en spännande ingång som är både lockande, mysig, och mystisk. Det skapas en förväntan över vad som väntar. Förslaget ger goda förutsättningar för pedagogen att kunna samla barnen och skapa fokus kring berättelsen. Detaljer och tittgluggar i fasaden ger upphov till ett spännande ljusspel interiört som kan bli användbart för berättelsen. ”

På bilden: en nästan färdig Sagostubbe i Fulltofta strövområde.

Åsa Johansson
Verksamhetschef utomhuspedagogik, Stiftelsen Skånska Landskap