Världens Bästa GIN till GIN & TONIC kommer från Skånska Spritfabriken i Södra Sandby

Pressmeddelande   •   Jul 27, 2017 21:45 CEST

Skånska Spritfabriken utnämndes till Världens Bästa Gin till Gin & Tonic genom att få IWSC Trophy för Gin & Tonic 2017.

Spritfabrikens "G" Gin utsågs även till bästa svenska Gin av den svenska publikationen dinvinguide.se, vilket gav en nationell bekräftelse av den kvalitet som Skånska Spritfabriken har som mål. För att sedan ta emot IWSC toppmedaljer en månad senare sätter Skånska Spritfabriken på världskartan som en högkvalitativ producent av Gin. Spritfabrikens "G" Gin är en mjuk, torr gin med en rik arom och smakpaljett av enbär, peppar, kardemumma, kvanne och koriander."Jag är ödmjuk att få priser för min gin. För mig är det ett bevis på att vi skapar en exceptionell gin som kanske förändrar synen på vad gin handlar om ", säger Jan Rothman, Master Blender & Distiller på Skånska Spritfabriken. "I 2016 tilldelades Gin & Tonic Trophy till ett annat svenskt destilleri, Härnö Gin, vilket tydligt visar Sveriges förmåga att producera högkvalitativa gin och spritdrycker", tillägger Jan Rothman.

Domarnas smakutlåtande: "A deliciously inviting nose reveals a plethora of aromas ranging from green apples, to cardamom to grains of paradise with a big uncompromising hit of juniper. Pronounced and forward, with a discernible point of difference and a layered, enthralling complexity. An interesting twist on London Dry, and a truly gorgeous example."

G&T Trophy GIN & TONIC TROPHY 2017, Spritfabrikens "G" Gin

GIN & TONIC GOLD OUTSTANDING 2017 GIN & TONIC GOLD OUTSTANDING 2017, Spritfabrikens "G" Gin

DRY GIN & SIPPING GIN DRY GIN & SIPPING GIN (Lagrad GIN) SILVER OUTSTANDING 2017, Spritfabrikens "G" Gin och "G" Gin Gold/Lagrad

IWSC grundades 1969, och anses vara den mest prestigefyllda tävling av sitt slag och utmärkelserna är några av de högst ärofyllda i branschen. IWSC-tävlingen är unik eftersom den har två steg; Först smakas produkterna blinda av expertpaneler, en panel vald bland över 300 erfarna och kvalificerade branschdomare. Produkter som tilldelas de bästa medaljerna utsätts sedan för teknisk och kemisk analys innan resultaten släpps. Denna andra och avgörande etapp säkerställer att vinnarna har högsta kvalitetsstandard.

Skånska spritfabriken är ett familjeföretag med en bakgrund inom vinbranschen och Moët Hennessey. Idag finns vi i Södra Sandby, utanför Lund där vi inom kort kommer att bygga upp en spritfabrik och ett besökscentrum med provsmakning. Detta är Skånska Spritfabriken.

Vi har sedan 2009 tillverkat äppelbrandy av enbart skånska äpplen. Under 2012 har även Pommeau och Whisky lagts till och under 2016 även Gin. Vår målsättning är att med råvaror från Skåne och en beprövad metod från Frankrike vidareutveckla så bra produkter som möjligt. Vi har provat ett flertal olika framställningsmetoder och råvaror för att komma fram till de recept vi idag använder.

Kommentarer (0)

Kommentera

By submitting the comment you agree that your personal data will be processed according to Mynewsdesk's <a href="http://www.mynewsdesk.com/se/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Privacy Policy</a>.