Förändringar i Skanskas koncernledning

Efter Skanskas strategiska översyn genomförs en omfattande omstrukturering av verksamheten för att förbättra lönsamheten. Skanska genomför även en rad förändringar i organisation och ledarskap.

Skanskas nya koncernledning, Group Leadership Team, kommer att arbeta närmare affärsenheterna. Syftet är att öka kontrollen och bättre kunna följa verksamheternas resultat. En översyn av koncernens styrning för att minska kostnader och förbättra effektiviteten har också påbörjats.

Group Leadership Team:

Anders Danielsson, vd och koncernchef. Vd:arna i byggenheterna i Norden och Europa kommer att rapportera direkt till Anders Danielsson

- Arbetat på Skanska sedan 1991

Caroline Fellenius-Omnell, vice vd, chefsjurist

- Arbetat på Skanska sedan 2017

Richard Kennedy, vice vd med ansvar för Skanskas byggverksamheter i USA och Skanska Infrastrukturutveckling

- Tidigare vd för Skanska USA Building

- Arbetat på Skanska sedan 2004

Claes Larsson, vice vd med ansvar för kommersiell fastighetsutveckling globalt, bostadsutveckling i Europa och BoKlok

- Arbetat på Skanska sedan 1990

Kirsi Mettälä, vice vd, Personaldirektör

- Tidigare personalchef på Skanska Finland

- Arbetat på Skanska sedan 1994

Magnus Persson, vice vd, Ekonomi- och finansdirektör

- Tidigare finanschef, Skanska Sverige

- Arbetat på Skanska sedan 2006

Affärsenheternas vd:ar kommer att ingå i en utökad ledningsgrupp, (Extended Leadership Team).

Paul Hewins, idag COO Skanska USA Building, efterträder Richard Kennedy som vd för Skanska USA Building.

Magnus Persson, idag vice vd Skanska Polen med ansvar för byggenheterna, efterträder Piotr Janiszewski som vd för Skanska Polen.

Alla förändringar gäller från och med idag, den 17 januari, med undantag för Ekonomi- och finansdirektör Magnus Persson, som tillträder den 2 februari. Medlemmarna i den tidigare koncernledningen Pierre Olofsson, Veronica Rörsgård, Peter Wallin och Christel Åkerman lämnar Skanska.

– Jag vill önska de nya medlemmarna i koncernledningen varmt välkomna. Jag ser fram emot att arbeta tillsammans mot ett mer lönsamt Skanska. Jag vill också rikta ett innerligt tack till Pierre Olofsson, Veronica Rörsgård, Christel Åkerman och Peter Wallin för deras hårda arbete och deras år i Skanska. De är alla ansvariga för att ha utvecklat Skanska till den högsta internationella standarden inom sina respektive områden, säger Anders Danielsson, vd och koncernchef.

– Jag vill också tacka Piotr Janiszewski för hans många år i Skanska och välkomna Paul Hewins och Magnus Persson till deras nya roller, säger Anders Danielsson.

För mer bilder, CV och mer information om personerna i nya roller se www.skanska.com

Edvard Lind, Presschef, Skanska AB, tel 010-448 88 08

André Löfgren, Senior Vice President Investor Relations, Skanska AB, tel 010-448 13 63

Direktlinje för media, tel 010-448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.com

Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som Skanska AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014.

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag, fokuserat på utvalda hemmamarknader i Norden, övriga Europa och Nordamerika. Med stöd av globala trender i urbanisering och demografi samt genom att gå i spetsen för hållbarhet, erbjuder Skanska konkurrenskraftiga lösningar i enkla såväl som de mest komplexa uppdragen, vilket hjälper både kunder och samhället att skapa en hållbar framtid. Koncernen har idag cirka 41 000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa och USA. Omsättningen år 2016 uppgick till 151 miljarder kronor.

• Tjänster, konsult, service

Skanska is one of the world’s leading construction and project development companies, focused on selected home markets in the Nordics, Europe and USA. Supported by global trends in urbanization and demographics, and by being at the forefront in sustainability, Skanska offers competitive solutions for both simple and the most complex assignments, helping to build a sustainable future for customers and communities. The Group currently has about 41,000 employees. Skanska's sales in 2016 totaled SEK 151 billion.