Inga olyckor ger Vägverkets arbetsmiljöpris till Skanska-projekt i Stockholm

Skanskas Projekt NL11, en del av Norra länken, har vunnit Vägverkets arbetsmiljöpris i Stockholmsområdet. Sedan projektet startade i januari 2007 har ingen olycka som resulterat i frånvaro inträffat.

Genom att arbeta med en större del prefabricerade komponenter samt aktivt och noggrant arbeta med arbetsberedning och planering har olyckor och tillbud kunnat undvikas. Ett viktigt syfte med planeringen är att minska stressen på arbetsplatsen. I projektet har det nu arbetats 275 000 timmar utan en olycka med frånvaro.

– Jag är stolt över att projektet har fått utmärkelsen, säger Max Juhlin, projektchef på Skanska. Det är alla engagerade medarbetare och duktiga skyddsombud som har sett till att vi inte har haft några olyckor, fortsätter han.

Projektet är en kilometerlång sträcka med två tunnlar som ska förbinda E4:an med Norra länken vid Norrtull i Stockholm. En delsträcka passerar under Karolinska Universitetssjukhuset och Eugeniatunneln. Projektet omfattar totalt 600 m bergtunnel och 230 m betongtunnel med tillhörande väg och markarbeten. Projektet beräknas vara klart 2010, ett och ett halvt år före tidsplanen.

Norra länken som ska bli fem km lång är ett av Sveriges största vägbyggnadsprojekt. Den sträcker sig mellan Norrtull och Värtan med anslutning till Roslagsvägen vid universitetet. Norra länken syftar både till att förbättra trafikflöden och miljön i Stockholm.

– Vi kommer att arbeta intensivt för att inga olyckor ska hända innan projektet är slutfört, säger Max Juhlin.

Max Juhlin, projektchef, Skanska Sverige, tel 010-448 10 82
Peter Gimbe, presschef, Skanska, tel 010-448 88 38
Direktlinje för media: 010-448 88 99

Om Skanska i Sverige
Skanska är ett av Sveriges största byggbolag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 10 000 medarbetare och intäkterna uppgick 2008 till drygt 30 miljarder kronor. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.

• norra länken