Niomånadersrapport, januari – september 2014

Januari-september 2014 jämfört med januari-september 2013

Sammanfattning:

- Orderingången i byggverksamheten uppgick till 105,3 (86,5) miljarder kronor, justerat för valutaeffekter ökade orderingången med 19 procent.

- Orderstocken uppgick till 159,5 (30 juni 2014; 151,4) miljarder kronor, justerat för valutaeffekter ökade orderstocken med 1 procent.

- I tillägg till avvecklingsprocessen av byggdelen har ett beslut fattats om att avyttra drift och underhållsdelen av den latinamerikanska verksamheten. Den latinamerikanska verksamheten kommer framöver att rapporteras Centralt.

- Rörelseresultatet var i linje med motsvarande period 2013 och uppgick till 3,5 miljarder kronor (3,5). Detta inkluderar projektnedskrivningar och omstruktureringskostnader om 0,7 miljarder kronor i den latinamerikanska verksamheten, varav 0,2 miljarder kronor i det tredje kvartalet.

- Rörelseresultatet i Byggverksamheten ökade 20 procent jämfört med de första nio månaderna 2013.

- Intäkterna ökade 4 procent, och uppgick till 101,6 (97,6) miljarder kronor, justerat för valutaeffekter ökade intäkterna med 3 procent.

- Försäljningar av kommersiella fastighetsprojekt uppgick till 5,3 (3,6) miljarder kronor.

- Investeringarna i utvecklingsverksamheterna uppgick till –10,3 (–8,0) miljarder kronor.

- Totala nettoinvesteringar uppgick till 1,8 (2,2) miljarder kronor.

- Kassaflöde från verksamheten uppgick till –1,3 (–0,6) miljarder kronor.

- Operativa finansiella tillgångar uppgick till 2,8 (30 juni 2014; 0,8) miljarder kronor.

- Resultatet per aktie ökade med 1 procent till 5,85 (5,81) kronor.

Denna rapport kommer även att presenteras på en telefonkonferens och webbcast den 7 november klockan 10:00. Telefonkonferensen direktsänds på Skanskas webbplats www.skanska.com/investors , där en inspelning också kommer att finnas tillgänglig i efterhand. För att delta i telefonkonferensen, vänligen ring 08–505 564 74, +44 2033 645 374, eller +1 855 753 2230. Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.com/investors .

Peter Wallin, Ekonomi– och Finansdirektör, Skanska AB, tel 010–448 8900

Magnus Persson, direktör Investor Relations, Skanska AB, tel 010–448 6429

Katarina Grönwall, Kommunikationsdirektör, Skanska AB, tel 010–448 8877

Edvard Lind, Presschef, Skanska AB, tel 010–448 8808

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag, fokuserat på utvalda hemmamarknader i Norden, Övriga Europa och Amerika. Med stöd av globala trender i urbanisering, demografi och energi samt med ett fokus på grönt byggande, etik, arbetsmiljö och hälsa erbjuder Skanska konkurrenskraftiga lösningar även i de mest komplexa uppdragen. Affärsmodellen skapar värde för Skanskas aktieägare genom att bygg- och projektutvecklingsverksamheterna samverkar.

• Företagsinformation

• niomånadersrapport