Skanska bygger kontor i Norge för NOK 280 miljoner, ca 345 miljoner kronor

Pressmeddelande   •   Jan 27, 2010 09:01 CET

Skanska har fått uppdraget att bygga ett kontors- och butikscenter i Skøyen i Oslo. Kontraktssumman uppgår till NOK 280 miljoner, ca 345 miljoner kronor, vilket inkluderas i orderingången för det första kvartalet 2010. Kund är det norska fastighetsbolaget Fram.

Kontraktet avser en butiksdel i fyra våningar och två kontorsbyggnader som ska bli åtta och tolv våningar höga. Projektet omfattar totalt 20.000 kvm.

Arbetet på plats inleds i maj och projektet ska vara färdigställt i juni 2012.

Skanska Norge är inriktat på bygg- och anläggningsverksamhet. Enheten har ca 4.000 medarbetare. Skanska Norge hade 2008 intäkter på ca 13,3 miljarder kronor. I Norge är Skanska även verksamt inom utveckling av bostadsprojekt och PPP-projekt, offentlig-privat samverkan.

Geir Linge, informationschef, Skanska Norge, tel +47 92 25 11 25
Peter Gimbe, presschef, Skanska AB, tel 010-448 88 38.
Direktlinje för media: 010-448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.com

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Koncernen har idag 55.000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa, USA och Latinamerika. Omsättningen år 2008 uppgick till 144 miljarder kronor.