Skanska inleder Safety Week – världens största satsning på arbetsmiljö

Skanska Safety Week är världens största arbetsmiljösatsning organiserat av ett företag. Mellan den 22 och 28 oktober kommer totalt hundratusentals människor att vara involverade i aktiviteter fokuserade kring arbetsmiljö – Skanskas 53 000 medarbetare på mer än 10 000 arbetsplatser i 18 länder, samt alla underleverantörer, leverantörer och partners.

Skanska Safety Week genomförs i år för åttonde året i rad. Årets tema är: "Vår resa mot skadefria arbetsplatser är endast möjlig om du och jag tar ansvar".

Runt om i Skanska finns många arbetsteam som uppnår noll olycksfall varje dag, vecka efter vecka, månad efter månad, år efter år. De gör det inte bara genom att följa regelverket utan genom att arbeta tillsammans och bry sig om säkerheten för dem som de arbetar med. Genom att ta ansvar för sina egna handlingar, och genom att hålla utkik efter varandra.

Skanska har starkt fokus på att minska antalet arbetsplatsolyckor. Målet är att eliminera 3 av 4 arbetsplatsolyckor till 2015. Det är en krävande uppgift, samtidigt har de senaste åren visat att det går att åstadkomma mycket. Antalet arbetsplatsolyckor inom Skanska har minskat med 50 procent de senaste åren.

Under Safety Week genomförs tusentals aktiviteter på Skanskas arbetsplatser som involverar anställda i alla delar av företaget, liksom underleverantörer och partners. Bland aktiviteterna ingår arbetsplanering för att undvika risker, arbete på höjd, räddningsteknik och brandutbildning. Dessutom genomförs aktiviteter som fokuserar på hälsa, som första hjälpen-utbildning. Ytterligare information om aktiviteterna hittar du från och med måndag på www.skanska.com/safetyweek.

Neil Moore, arbetsmiljödirektör, Skanska AB, tel 077-48 933 038
Edvard Lind, presschef, Skanska AB, tel 010-448 88 08
Direktlinje för media: 010-448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.com

Under 125 år har Skanska varit ett modernt och innovativt projektutvecklings- och byggföretag, som byggt vad samhället behövt. Idag är Skanska ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Baserat på bolagets globala miljökunnande siktar Skanska på att bli kundernas första val när det gäller gröna projekt. Koncernen har idag 53 000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa, USA och Latinamerika. Omsättningen år 2011 uppgick till 123 miljarder kronor.

• arbetsplatsolyckor
  • neil moore