Skanska investerar cirka 1,3 miljarder kronor i kontorshuset Sthlm 01 i Hammarby Sjöstad, Stockholm

Pressmeddelande   •   Jan 30, 2017 10:27 CET

Skanska investerar cirka 1,3 miljarder kronor kronor i kontorshuset Sthlm 01 i Hammarby Sjöstad, Stockholm, med en total uthyrningsbar yta på cirka 26 000 kvadratmeter. Byggkontraktet är värt cirka 1,0 miljarder kronor, vilket kommer att inkluderas i orderingången för Skanska Sverige för det första kvartalet 2017.

Kontorshuset är en del av Skanskas satsning i Hammarby Sjöstad och kommer med sina 27 våningar att bli ett nytt landmärke i Stockholm. Totalt kommer kontorsområdet Sthlm New Creative Business Spaces att bestå av 100 000 kvadratmeter kontor och rymma mer än 6 000 arbetsplatser. Här finns ett bra utbud av restauranger och annan service, närhet till Södermalm samt goda kommunikationer, med både tvär- och tunnelbana.

Först ut i projektet var de två kontorshusen Sthlm Seaside och Sthlm 03, där Sthlm 03 nu är fullt uthyrt och hyresgästerna redan börjat flytta in.

– Vi är glada att påbörja nästa etapp i vårt kontorsområde Sthlm New Creative Business Spaces. Efterfrågan på lokaler i skrapan är stor och uthyrningsarbetet har redan startat, säger Caroline Arehult, vd, Skanska Fastigheter Stockholm.

Byggnadsarbetet påbörjas omgående och lokalerna i Sthlm 01 förväntas vara färdiga för inflyttning under det första halvåret 2020.

Skanska Kommersiell Utveckling Norden initierar och utvecklar fastighetsprojekt inom kontor, logistik och hyresbostäder. Kontorsverksamheten är koncentrerad till de tre storstadsregionerna i Sverige, Köpenhamn, Oslo och Helsingfors. Utvecklingen av logistikfastigheter bedrivs på strategiska orter i Sverige och hyresbostäder i Köpenhamn.

Caroline Arehult, vd, Skanska Fastigheter Stockholm, tel 010 448 11 12

Anna-Maria Kääriä, marknadschef, Skanska Fastigheter Stockholm, tel 010 448 12 93

Andreas Joons, pressekreterare, Skanska AB, tel 010 449 04 94

Direktlinje för media, tel 010 448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns påwww.skanska.com

Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som Skanska AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Baserat på bolagets globala miljökunnande siktar Skanska på att bli kundernas första val när det gäller gröna projekt. Koncernen har idag 43 100 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa och USA. Omsättningen år 2015 uppgick till 155 miljarder kronor.