Skanska investerar cirka 295 miljoner kronor i andra fasen av kontorsprojekt i Bukarest, Rumänien

Skanska investerar EUR 33 M, cirka 295 miljoner kronor i andra fasen av kontorsfastigheten Green Court i Bukarest, Rumänien. Byggkontraktet är värt cirka EUR 20 M, cirka 180 miljoner kronor. Investeringen liksom byggprojektet genomförs av Skanska Commercial Development Europe, genom dess dotterbolag Skanska Property Romania och Skanska Construction Romania. Orderbokningen och intäkterna av byggprojektet kommer att upptas i byggverksamhetens andra kvartal 2014.

Den nya byggnaden B omfattar cirka 18 000 kvadratmeter med tolv våningar över marknivå och tre våningar under jord. Green Court i Bukarest kommer att ha en rad olika lösningar för att minimera byggnadens miljöpåverkan och minska driftskostnaderna.

Den första fasen av Green Court i Bukarest är uthyrd till 88 procent och fastigheten beräknas vara färdigställd under tredje kvartalet 2014

Byggarbetena för byggnad B startade i april 2014 och beräknas vara klara under maj 2015.

Skanska Commercial Development Europe initierar och utvecklar fastighetsprojekt inom kontor och logistik. Verksamheten är koncentrerad till storstadsområden i Tjeckien, Rumänien, Ungern och Polen. Verksamheten bedrivs i fyra lokala enheter.

Edvard Lind, presschef, Skanska AB, tel 010-448 88 08

Direktlinje för media, tel 010-448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.com

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Baserat på bolagets globala miljökunnande siktar Skanska på att bli kundernas första val när det gäller gröna projekt. Koncernen har idag 57 000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa, USA och Latinamerika. Omsättningen år 2013 uppgick till 136 miljarder kronor.