Skanska moderniserar motorvägen M25 i Storbritannien, för cirka 316 miljoner kronor

Skanska UK har i joint venture med Balfour Beatty skrivit ett kontrakt om ombyggnad och modernisering av en knutpunkt vid motorvägen M25 runt London. Kund är Storbritanniens Trafikverk. Kontraktet är totalt värt GBP 56 M, cirka 631 miljoner kronor, av vilket Skanskas andel är GBP 28 M, cirka 316 miljoner kronor. Ordern inkluderas i orderingången för Skanska UK för det fjärde kvartalet 2014.

Skanska och Balfour Beattys 50/50-joint venture är byggpartner åt Connect Plus, det företag som ansvarar för att leda uppgraderingen av M25, och har redan levererat "smarta" uppgraderingar till ett värde av GBP 1,3 miljarder, cirka 15 miljarder kronor, till M25 sedan 2009. Det aktuella arbetet med knutpunkt 30 kommer att innebära förbättringar av motorvägen som en del av ett projekt för att minska trängseln och stödja regeringens nationella infrastrukturplan.

Arbetena påbörjas i januari 2015 och planeras vara avslutade till 2017.

Skanska UK har cirka 5 000 medarbetare och intäkterna 2013 uppgick till cirka 13 miljarder kronor. Bolaget är verksamt inom husbyggnad, anläggningsarbeten, distributionsnät samt fastighetsunderhåll och kommersiell utveckling. Skanska är även ledande inom offentlig-privat samverkan, PPP, eller Private Financed Initiatives, PFIs.

Lizzie Sparrow, Communications, Skanska UK, tel +44 1923 423905

Edvard Lind, presschef, Skanska AB, tel 010-448 88 08

Direktlinje för media, tel 010-448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.com

• skanska uk
  • motorväg m25
  • balfour beatty

Idag är Skanska ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Baserat på bolagets globala miljökunnande siktar Skanska på att bli kundernas första val när det gäller gröna projekt. Koncernen har idag 57 000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa och USA. Omsättningen år 2013 uppgick till 136 miljarder kronor.