Skanska på nordisk tio-i-topplista över företag som bäst rapporterar koldioxidutsläpp

Skanska har utsetts till ett av de tio bästa företagen i Norden på att rapportera sina direkta och indirekta koldioxidutsläpp. I årets upplaga av den årliga rankingen från Carbon Disclosure Project, CDP, kommer Skanska på nionde plats och är enda byggföretag bland de 20 bäst placerade företagen.

– Jag är mycket nöjd. Det här är den viktigaste rapporten i världen på området och vi har lagt ned otroligt mycket jobb på det här eftersom vi ser att det här är en viktig del i företagets framtid. För Skanska är att mäta och minska utsläppen ett sätt att bli mer effektiva eftersom utsläpp är kopplat till energianvändning, säger Noel Morrin, direktör för Hållbarhet och Grönt byggande i Skanska-koncernen.

CDP är världens största register över företagens utsläpp av växthusgaser. Bakom registret står 534 institutionella investerare i världen som tillsammans har ett förvaltat kapital på över 430 000 miljarder kronor.

Undersökningen som genomförs varje år omfattar drygt 3 000 företag som svarar på frågor om hur de hanterar sina utsläpp. CDP-rapporten har genomförts globalt sedan 2000 och i Norden sedan 2007. Det nordiska indexet baseras på frågor till 200 av de största börsnoterade nordiska företagen.

Koldioxidutsläppen delas i rapporten in i direkta utsläpp som ägs och kontrolleras av företaget, indirekta utsläpp som t ex inköpt el samt andra indirekta utsläpp som kommer från källor som företaget inte kan kontrollera.

För mer information om undersökningen och den nordiska topplistan se www.cdproject.net.

Noel Morrin, direktör, Hållbarhet och Grönt byggande, Skanska AB, tel 010-448 88 98.
Peter Gimbe, presschef, Skanska AB, tel 010-448 88 38.

Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.com

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Baserat på bolagets globala miljökunnande siktar Skanska på att bli kundernas första val när det gäller Gröna projekt. Koncernen har idag 49.000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa, USA och Latinamerika. Omsättningen år 2009 uppgick till 137 miljarder kronor.

• koldioxidutsläpp
  • carbon disclosure project