Skanska preferred bidder för projektet att ersätta terminalbyggnaden på LaGuardia i New York City, USA

LaGuardia Gateway Partners, där Skanska ingår som partner, har blivit utvalt av Port Authority of New York and New Jersey, USA, som preferred bidder i projektet om att ersätta LaGuardia Central Terminal. OPS-kontraktet (Offentlig Privat Samverkan) omfattar övertagande av driften av den befintliga centralbyggnaden och att bygga, finansiera, driva och underhålla en ny ersättningsterminal fram till 2050. Valet gör att LaGuardia Gateway Partners kan påbörja förhandlingar med kunden för att slutföra hyresavtalet och påbörja processen för att nå commercial och financial close.

Projektet förväntas bli finansierat av eget kapital, lån, passageraravgifter, detaljhandel och intäkter från flygbolag. Det totala värdet av byggkontraktet är enligt Port Authority of New York and New Jersey omkring USD 3,6 miljarder, cirka 30,5 miljarder kronor.

Skanskas andel av kapitalinvesteringen blir upp till 40 procent och andelen av byggkontraktet är 70 procent, vilken kommer att delas lika mellan Skanska USA Building och Skanska USA Civil. Ingen bokning eller investering kommer att redovisas före financial close, som är beräknat att ske 2016. Byggarbetena beräknas starta direkt efter financial close.

Skanska Infrastructure Development är ett ledande företag inom offentlig privat samverkan (Public Private Partnerships, PPP). Affärsenheten investerar i, utvecklar och driver vägar, sjukhus, skolor, kraftverk och annan social infrastruktur i samarbete med den offentliga sektorn.

För ytterligare information kontakta:

Mary Humphreys, Communications, Skanska Infrastructure Development, tel: +1 571 309 5943

Edvard Lind, Presschef, Skanska AB, tel 010-448 88 08

Direktnummer för media, tel 010-448 88 99

Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också på www.skanska.com.

• laguardia gateway partners
  • ops-kontrakt
  • skanska infrastructure development

• Utanför Sverige

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Baserat på bolagets globala miljökunnande siktar Skanska på att bli kundernas första val när det gäller gröna projekt. Koncernen har idag 58 000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa och USA.Omsättningen år 2014 uppgick till 145 miljarder kronor.