Skanska säljer återförsäkringsbolaget Scem Reinsurance för EUR 54M, cirka 510 miljoner kronor

Skanska har sålt 100 procent av aktierna i Scem Reinsurance S.A., ett Skanskaägt återförsäkringsbolag i Luxemburg, till ArcelorMittal. Köpeskillingen uppgår till EUR 54M, cirka 510 miljoner kronor, på skuldfri basis. Försäljningen kommer att redovisas i det fjärde kvartalet 2016. Transaktionen kommer inte att medföra någon väsentlig resultateffekt.

Försäljningen sker efter en strategisk översyn av Skanskas europeiska försäkringsverksamhet, vilken resulterat i ett beslut att samla all sådan verksamhet i Skanskas försäkringsbolag i Sverige.

Aktieöverlåtelsen har godkänts av finansinspektionen i Luxembourg, Commissariat aux Assurances.

Andreas Joons, pressekreterare, Skanska AB, tel 010-449 04 94

Direktlinje för media, tel 010-448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.com.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som Skanska AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014.

• Tjänster, konsult, service

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Baserat på bolagets globala miljökunnande siktar Skanska på att bli kundernas första val när det gäller gröna projekt. Koncernen har idag 43 100 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa och USA. Omsättningen år 2015 uppgick till 155 miljarder kronor.