Skanska säljer kontorsbyggnad i Wroclaw, Polen för cirka 510 miljoner kronor

Skanska har sålt kontorsbyggnaden Green2Day i Wroclaw, Polen till Niam för EUR 51 M, cirka 510 miljoner kronor. Transaktionen kommer att bokföras av Skanska Commercial Development under det första kvartalet 2018. Tillträdet av fastigheten är planerat till det tredje kvartalet 2018.

Green2Day ligger strategiskt väl placerat med goda transportmöjligheter nära en av Wroclaws största transporthubbar – Reagan Roundabout. Ytorna framför projektets entréer går också över i en ny gångväg längs floden Odra vilket bidrar till att skapa nya mötesplatser i centrala Wroclaw.

Projektet färdigställdes fjärde kvartalet 2017 och består av 18,000 kvadratmeter uthyrningsbar yta och är uthyrd till hyresgäster som ULTIMO, Tieto, Business Link och KPMG. Projektet förväntas få LEED Gold-certifiering (Leadership in Energy & Environmental Design). Det kommer också att certifieras som en "Byggnad utan barriärer" för dess tillgängliga design, inkluderande för personer med funktionshinder.

Skanska är ett av de ledande projektutvecklings- och byggföretagen i Europa. Utanför Norden har företaget verksamhet inom husbyggnad samt infrastrukturbyggande i Polen, Tjeckien & Slovakien och i Storbritannien. Skanska utvecklar kommersiella fastigheter på utvalda hemmamarknader i Polen, Tjeckien, Rumänien och Ungern, medan bostadsutvecklingen är aktiv i Prag och Warszawa. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig-privat samverkan. Skanska omsatte 37 miljarder kronor under 2017 och hade cirka 16 000 anställda i sina europeiska verksamheter.

För ytterligare information kontakta:

Aleksandra Markiewicz, kommunikatör, Skanska kommersiell fastighetsutveckling Europa, tel: +48 797 229 147

Edvard Lind, presschef, Skanska AB, tel +46 (0)10 448 88 08

Direktnummer för media, tel +46 (0)10 448 88 99

Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också påwww.skanska.com.

• wroclaw
  • leed gold
  • reagan roundabout
  • polen
  • green2day

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag, fokuserat på utvalda hemmamarknader i Norden, övriga Europa och Nordamerika. Med stöd av globala trender i urbanisering och demografi samt genom att gå i spetsen för hållbarhet, erbjuder Skanska konkurrenskraftiga lösningar i enkla såväl som de mest komplexa uppdragen, vilket hjälper både kunder och samhället att skapa en hållbar framtid. Koncernen har idag cirka 40 000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa och USA. Omsättningen år 2017 uppgick till 161 miljarder kronor.

Skanska is one of the world’s leading construction and project development companies, focused on selected home markets in the Nordics, Europe and USA. Supported by global trends in urbanization and demographics, and by being at the forefront in sustainability, Skanska offers competitive solutions for both simple and the most complex assignments, helping to build a sustainable future for customers and communities. The Group currently has about 40,000 employees. Skanska's sales in 2017 totaled SEK 161 billion.