Skanska säljer mark i Cambridge, Storbritannien, för 380 miljoner kronor

Skanska har sålt mark som varit en del av landbanken för bostadsutvecklingen i Storbritannien för GBP 35 M, cirka 380 miljoner kronor, till Crest Nicholson. Transaktionen kommer att bokföras av Skanska UK i andra kvartalet 2014.

Marken ligger i det populära Trumpington i Cambridge och är planlagt för 274 bostäder. Markförsäljningen följer Skanskas beslut att fokusera på andra investeringar i Storbritannien, som infrastruktur och kommersiell utveckling.

Skanska UK med cirka 5 000 medarbetare och intäkterna 2013 uppgick till cirka 12 miljarder kronor. Bolaget är verksamt inom husbyggnad, anläggningsarbeten, distributionsnät samt fastighetsunderhåll och kommersiell utveckling. Skanska är även ledande inom offentlig-privat samverkan, PPP, eller Private Financed Initiatives, PFIs.

Lizzie Sparrow, Communications, Skanska UK, tel +44 1923 423905

Edvard Lind, presschef, Skanska AB, tel 010-448 88 08

Direktlinje för media, tel 010-448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.com

• skanska uk

Idag är Skanska ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Baserat på bolagets globala miljökunnande siktar Skanska på att bli kundernas första val när det gäller gröna projekt. Koncernen har idag 57 000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa, USA och Latinamerika. Omsättningen år 2013 uppgick till 136 miljarder kronor.