Skanska startar grönt kontorsprojekt i Prag – investerar ca 360 miljoner kronor

Skanska utvecklar kontorsfastigheten City Green Court med stark miljöprofil i Prag i Tjeckien. Skanskas investering uppgår till EUR 38 miljoner, ca 360 miljoner kronor.

City Green Court som omfattar 16.000 kvm uthyrningsbar yta beräknas stå klart under det första kvartalet 2012. Fastigheten är belägen i det centrala affärsdistriktet Pankrác.

I likhet med övriga kontorsprojekt som Skanska utvecklar utformas City Green Court för att uppfylla kraven för certifiering enligt det internationella miljöcertifieringssystemet LEED.

– Vi ser ett stort och växande intresse för gröna, moderna och flexibla kontor med en stimulerande arbetsmiljö. Såväl investerare som hyresgäster efterfrågar och inser värdet av dessa egenskaper, säger Britta Cesar, VD, Skanska Property Czech Republic.

Skanska sålde tidigare i år kontorsprojektet Vysehrad Victoria i Prag. Tjeckiens första LEED-certifierade projekt byggdes av Skanska för banken ČSOB.

Skanska Commercial Development Europe initierar och utvecklar fastighetsprojekt för kontor och logistik. Verksamheten är koncentrerad till storstadsområden i Ungern, Tjeckien och Polen. Verksamheten bedrivs i tre lokala enheter: Skanska Property Czech Republic, Skanska Property Hungary och Skanska Property Poland.

Britta Cesar, VD, Skanska Property Czech Republic, tel + 420 724 192 143
Peter Gimbe, Presschef Skanska AB, tel. 010-448 88 38
Direktlinje för media: 010-448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.com

Informationen är sådan som Skanska AB kan vara skyldigt att offentlig­göra enligt lagen om värdepappersmarknaden.

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Baserat på bolagets globala miljökunnande siktar Skanska på att bli kundernas första val när det gäller Gröna projekt. Koncernen har idag 49.000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa, USA och Latinamerika. Omsättningen år 2009 uppgick till 137 miljarder kronor.