Skanska tecknar sjuårigt underhållskontrakt för vägar i Somerset, UK, för GBP 175M, cirka 2,0 miljarder kronor

Skanska har tecknat ett sjuårigt underhållskontrakt motorvägar med Somerset County Council, i sydvästra England. Det totala värdet under kontraktstiden är GBP 175M, cirka 2,0 miljarder kronor. Intäkterna för de två första åren, GBP 50M, cirka 570 miljoner kronor, kommer att inkluderas i orderingången för Skanska UK i det första kvartalet 2017.

Skanska kommer fortsätta att tillhandahålla ett brett utbud av motorvägstjänster, såsom strukturellt och reaktivt underhåll, vinterunderhåll, räddningstjänster samt utformande av underhållet.

Somerset County Council var en av de första lokala myndigheterna i Storbritannien att lägga ut underhållet av motorvägar. Det här är det längsta partnerskapet för vägunderhåll i Storbritannien, med start 1996. Det tidigare avtalet inleddes 2010, och detta är den fjärde omgången som Skanskas team haft uppdraget.

Kontraktet löper från den 1 april 2017 till och med den 31 mars 2024, med möjlighet till förlängning med upp till ytterligare tre år.

Skanska UK har cirka 5 500 medarbetare och intäkterna 2015 uppgick till cirka 18 miljarder kronor. Bolaget är verksamt inom husbyggnad, anläggningsarbeten, distributionsnät samt fastighetsunderhåll och kommersiell utveckling.

Kevin Perlmutter, kommunikatör, Skanska UK, tel +44 1923 423906 Andreas Joons, pressekreterare, Skanska AB, tel 010-449 04 94

Direktlinje för media, tel 010-448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.com

Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som Skanska AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014.

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag, fokuserat på utvalda hemmamarknader i Norden, övriga Europa och Nordamerika. Med stöd av globala trender i urbanisering och demografi samt genom att gå i spetsen för hållbarhet, erbjuder Skanska konkurrenskraftiga lösningar i enkla såväl som de mest komplexa uppdragen, vilket hjälper både kunder och samhället att skapa en hållbar framtid. Koncernen har idag 43 100 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa och USA. Omsättningen år 2015 uppgick till 155 miljarder kronor.

• Tjänster, konsult, service

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Baserat på bolagets globala miljökunnande siktar Skanska på att bli kundernas första val när det gäller gröna projekt. Koncernen har idag 43 100 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa och USA. Omsättningen år 2015 uppgick till 155 miljarder kronor.