Skanska testar biodiesel - minskar koldioxidutsläpp med 19 procent

På Skanskas arbetsplats i Bunkeflostrand sätts miljön i fokus. Sedan en vecka pågår ett test på en av projektets grävmaskiner med en inblandning av 30 procent biodiesel istället för standarddiesel. Genom bränslebytet förväntas de fossila koldioxidutsläppen minska med 19 procent.

Som ett led i arbetet med Grön arbetsplats har Skanskas bostadsprojekt i Bunkeflostrand valt att testköra en grävmaskin på 30-procentig inblandning av biodiesel, något som bland annat redan används på Flygbussarna till Arlanda. Testet kommer att pågå i tre månader. Skanska kommer bland annat att titta på bränsleförbrukning, maskinstyrka mm. Därefter tas beslut om eventuell fortsättning med den 30-procentiga inblandningen.

- I vårt miljöarbete erbjuder vi gröna lösningar för våra kunder. Då vill vi naturligtvis även att våra egna processer och tillvägagångssätt är miljövänliga. Det innebär att vi tidigt vill vara med och skapa oss erfarenheter när nya miljövänliga lösningar presenteras, säger Peter Gimbe, presschef på Skanska.

Ett tjugotal Skanska-byggarbetsplatser runt om i landet klassas idag som Gröna arbetsplatser. För att uppnå status som Grön arbetsplats handlar det bland annat om att se över belysning, uppvärmning och övrig energiförbrukning men också om att ställa tuffare krav på kemiska produkter och hårdare miljökrav på fordon. Bland kriterierna finns sortering av avfall utöver kraven enligt lag, rutiner för fortlöpande information om miljöarbetet till dem som arbetar där, samt utbildning av maskinförare och förare av tunga fordon i sparsam körning och mycket annat.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Peter Gimbe, presschef Skanska, tel: 010 - 448 88 38
Direktlinje för media: 010 - 448 88 99

Om Skanska i Sverige
Skanska är ett av Sveriges största byggbolag med verksamhet inom hus och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 11 000 medarbetare och intäkterna uppgick 2008 till drygt 30 miljarder kronor. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.

• koldioxidutsläpp
  • bunkeflostrand