Tremånadersrapport, januari–mars 2015

Sammanfattning

• Orderingången i byggverksamheten uppgick till 30,2 (31,0) miljarder kronor, justerat för valutaeffekter minskade orderingången med 14 procent.
  • Orderstocken uppgick till 181,2 (Dec 31 2014; 170,5) miljarder kronor, justerat för valutaeffekter var orderstocken oförändrad.
  • Intäkterna uppgick till 34,1 (27,9) miljarder kronor, justerat för valutaeffekter ökade intäkterna med 8 procent.
  • Rörelseresultatet uppgick till 832 (656) Mkr, justerat för valutaeffekter ökade rörelseresultatet med 18 procent.
  • Rörelseresultatet i Byggverksamheten uppgick till 622 (595) Mkr, justerat för valutaeffekter minskade rörelseresultatet med 8 procent.
  • Försäljningar av kommersiella fastighetsprojekt uppgick till 1 075 (929) Mkr.
  • Investeringarna i utvecklingsverksamheterna uppgick till –3,4 (–3,1) miljarder kronor.
  • Totala nettoinvesteringar uppgick till –0,5 (–0,4) miljarder kronor.
  • Kassaflöde från verksamheten uppgick till –2,5 (–3,3) miljarder kronor.
  • Operativa finansiella tillgångar uppgick till 5,9 (Dec 31 2014; 8,4) miljarder kronor.
  • Resultatet per aktie ökade med 17 procent till 1,26 (1,08) kronor.

Denna rapport kommer även att presenteras på en telefonkonferens och webbcast den 6 maj klockan 10:00. Telefonkonferensen direktsänds på Skanskas webbplats www.skanska.com/investors, där en inspelning också kommer att finnas tillgänglig i efterhand. För att delta i telefonkonferensen, vänligen ring 08–505 564 74, +44 2033 645 374, eller +1 855 753 2230. Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.com/investors.

Peter Wallin, Ekonomi– och Finansdirektör, Skanska AB, tel 010–448 8900

Magnus Persson, direktör Investor Relations, Skanska AB, tel 010–448 6429

Katarina Grönwall, Kommunikationsdirektör, Skanska AB, tel 010–448 8877

Edvard Lind, Presschef, Skanska AB, tel 010–448 8808

• tremånadersrapport
  • skanska

• Stockholm

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag, fokuserat på utvalda hemmamarknader i Norden, Övriga Europa och Nordamerika. Med stöd av globala trender i urbanisering, demografi och energi samt med ett fokus på grönt byggande, etik, arbetsmiljö och hälsa erbjuder Skanska konkurrenskraftiga lösningar även i de mest komplexa uppdragen. Affärsmodellen skapar värde för Skanskas aktieägare genom att bygg- och projektutvecklingsverksamheterna samverkar.