Undersökning bland svenska fastighetsföretag visar: Offentliga fastighetsbolag fäster större vikt vid klimatfrågan än privata

Pressmeddelande   •   Feb 19, 2007 09:25 CET

Skanska Sverige har tagit tempen på 200 fastighetsföretags inställning till klimatfrågan. Val av energikälla är den mest kritiska frågan för fastighetsbolagen, som också anser att politiska beslut är avgörande för en mer hållbar fastighetssektor.

– Vi anade att energifrågan var viktig för fastighetsbolagen, men trodde inte att förändrade energipriser skulle vara viktigare än förändringar i ränta och hyresnivåer vid beslut om nyinvesteringar. Undersökningen visar också att offentliga fastighetsägare lägger större vikt vid klimatfrågan än privata. Det hoppas vi leder till ökat bruk av livscykelperspektiv vid upphandling av offentliga byggnader. För vi både kan och vill bygga för ett hållbart samhälle, säger Johan Gerklev, miljöchef på Skanska Sverige AB.

Skanska arbetar aktivt med miljö- och klimatfrågor med allt från miljöbilar och sparsam körning till processer för att sänka miljöpåverkan både i byggprocesser och ur ett livscykelperspektiv för exempelvis en byggnads drift.

– Vår största möjlighet att påverka utvecklingen mot ett hållbart samhälle är att tillsammans med våra kunder utveckla och bygga produkter som är bra ur ett livscykelperspektiv. Därför ville vi veta var de står i frågan, säger Johan Gerklev.

Skanskas undersökning genomfördes under november 2006 bland 200 privata och offentliga fastighetsbolag. Bland resultaten märks:

· 7 av 10 bolag hävdar att klimatfrågan påverkar fastighetsinvesteringarna i dagsläget
· Offentliga fastighetsbolag fäster större vikt vid klimatfrågan än privata fastighetsbolag
· Val av energikälla är den viktigaste aspekten på klimatfrågan
· Hälften av de tillfrågade bolagen saknar såväl kompetens som erfarenhet av klimatanpassat byggande
· Förändrade energipriser är viktigare än förändrade räntor och hyresnivåer vid beslut om fastighetsinvesteringar
· Politiska beslut spelar en avgörande roll för att skapa en hållbar fastighetssektor
· 7 av 10 fastigheter byggs med hårdare energikrav än Boverkets nuvarande byggregler.

För att ta del av hela undersökningen, besök gärna www.skanska.se/klimat

Johan Gerklev, miljöchef, Skanska Sverige AB, tel: 070-542 30 10.