Jan Sigurd får stipendium till Evert Taubes minne

Pressmeddelande   •   Jul 20, 2013 07:45 CEST

Jan Sigurd tilldelas stipendium ur SKAP:s stipendiefond till Evert Taubes minne. Foto: Lasse Strandberg. Källa: jansigurd.com.

Kompositören, pianisten och författaren Jan Sigurd tilldelas stipendium ur SKAP:s stipendiefond till Evert Taubes minne. I kväll medverkar han i Sommarkväll i SVT1.

Jan Sigurd, född 1955, har genom åren gett ut ett stort antal skivor och böcker och är också mannen bakom underhållningsprogram som Två och en flygel i SVT. Han har samarbetat med Monica Zetterlund i bland annat kabarén Zetterlund & Sigurd och är just nu aktuell med showen Anna-Lena Bergelin & Jan Sigurd. Sigurd och Bergelin har flera projekt och en ny gemensam CD på gång.

– Jag har alltid skrivit med Evert Taube i bakhuvudet. Hans lyriska och poetiska sensibilitet har alltid varit vägledande för mig, säger Jan Sigurd.

Stipendium ur SKAP:s stipendiefond till Evert Taubes minne tilldelas upphovsmän eller andra personer eller organisationer som verkar i Evert Taubes anda. Jan Sigurd tilldelas stipendium ur fonden med motiveringen:

Sigurd verkar i hög grad i Taubes anda, med ett virtuost och litterärt språkbruk och ett internationellt influerat eklektiskt tonspråk.

Jan Sigurd deltar tillsammans med Anna-Lena Bergelin i Sommarkväll i SVT1 i kväll den 20 juli kl. 20.00.

Stipendiesumman är 40 000 kronor. Varje år delar SKAP ut ett trettiotal priser och stipendier för att lyfta fram kompositörerna och textförfattarna bakom musiken vi alla lyssnar på.

SKAP – Sveriges kompositörer och textförfattare är Sveriges intresseorganisation för yrkesverksamma kompositörer, textförfattare och bearbetare. SKAP bedriver på uppdrag av sina drygt 1000 medlemmar påverkansarbete nationellt och internationellt, erbjuder medlemsservice och är huvudman i Stim.