Manifestgalan: Skator och Cult of Luna prisades av SKAP och Manifest

Lina Högström, med artistnamnet Skator, fick i kväll ta emot SKAP:s och Manifests pris till årets textförfattare vid Manifestgalan på Nalen i Stockholm. Foto: Johan Döden Dahlroth.

Ikväll delade SKAP för femte året i rad ut SKAP:s och Manifests pris till årets kompositör och årets textförfattare på indiebolagens egen prisgala Manifest. Vinnare blev Cult of Luna och Skator.

Manifestgalan, som är Sveriges Oberoende Musikproducenters prisgala, gick på fredagskvällen av stapeln på Nalen i Stockholm. Under galan underhölls publiken av bland andra Knivderby med Kajsa Grytt, Silvana Imam med Adam Tensta, Julia Spada och jj, Systraskap, Jennie Abrahamson och The Fix. En rad priser delades ut varav två tunga i samarbete med SKAP.

SKAP:s och Manifests pris till årets kompositör 2014: Cult of Luna

Erik Olofsson, Andreas Johansson, Anders Teglund, Magnus Lindberg, Fredrik Kihlberg, Johannes Persson och
Thomas Hedlund.

Motivering:

Melodierna tyglar urkraften till den punkt där den inte längre är möjlig att hålla tillbaka. Ur deras kompromisslösa konstnärliga vision reser sig storslagna, karga ljudmonoliter som är lika mörka som vackra.

SKAP:s och Manifests pris till årets textförfattare 2014: Lina Högström (Skator)

Motivering:

Orden skimrar likt snöflingor som faller sakta genom strålkastarljuset över kämparna på den lokala hockeyrinken. Texter som med sin frostbitna enkelhet känns självklara och tidlösa. Som om de alltid funnits där, ristade i sten och bara väntat på att vi skall upptäcka dem.