Musikskapare prisas av SKAP – Sveriges kompositörer och textförfattare

SKAP delade ut priser och stipendier till svenska musikskapare på tisdagskvällen. Foto: Anna Rut Fridholm.

På tisdagskvällen tog ett drygt dussin musikskapare emot stipendier och priser från SKAP – Sveriges kompositörer och textförfattare. Pris- och stipendiesumman är 40 000 kr.

Bland mottagarna av SKAP-stipendier och priser igår kväll fanns musikskapare inom olika genrer, alltifrån pop via filmmusik till visa. Priserna och stipendierna delades ut av SKAP:s ordförande Alfons Karabuda under ett stipendiatmingel i Stockholm.

De musikskapare som igår kväll tilldelades SKAP-stipendier är:

• Jenny Almsenius
  • Ana Diaz
  • Nanne Grönvall
  • Fredrik Haake och Matti Norlin
  • Christine Hals
  • Esbjörn Hazelius
  • Goran Kajfeš
  • Maria Marcus
  • Lars Åke Svensson
  • Cecilia Wennerström

Dessutom tilldelas följande musikskapare SKAP-stipendier i december: Mattias Alkberg, Kerstin Andeby, Christoffer Berg och Meshuggah (Dick Lövgren, Fredrik Thordendal, Jens Kidman, Mårten Hagström, Tomas Haake).

De musikskapare som igår kväll tilldelades SKAP-priser är:

SKAP:s musikdramatikpris: Johan Söderqvist

Dessutom tilldelas Marie Bergman SKAP:s hederspris och Kjell Samuelson stipendium ur Ejnar Westlings minnesfond i december.

Några av stipendiaterna om att uppmärksammas av SKAP:

– Att musikbranschen är tuff är ingen nyhet, så det är med stor glädje och ödmjukhet jag mottar SKAP-stipendiet, en välkommen vindpust under mina vingar på resan mot nya utmaningar. Att förverkliga drömmen om mitt soloprojekt har aldrig varit närmare än nu, säger Christine Hals, filmmusikkompositören som headhuntades till Disney för "Frozen".

– Jag är så himla glad och hedrad för stipendiet från SKAP. Att få uppskattning just för låtskrivandet och musikskapandet känns extra fint. Nu är jag inne i en skrivarperiod, spelar in och filar på de sista låtarna till mitt kommande album och då är det så inspirerade med någon som säger ”Fortsätt! Vi hejar på dig!” Tusen tack SKAP, säger Jenny Almsenius, kompositör, sångare och munspelare som just nu turnerar och spelar in sitt andra album.

– Det är med enorm glädje jag tar emot ett stipendium från SKAP! Jag ser det som en varm uppmuntran att fortsätta med det som alltid varit min största passion: att skriva och spela in musik. Sedan hoppas jag på att köpa det där pianot jag längtat efter ett bra tag också, säger Maria Marcus, kompositör och producent som har en rad listsuccéer och musik för tv bakom sig.

Pris- och stipendiesumman är 40 000 kronor. Varje år delar SKAP i olika sammanhang ut ett trettiotal priser och stipendier för att lyfta fram kompositörerna och textförfattarna bakom musiken vi alla lyssnar på.