Bensinskattekampanj i Västerbotten

Under två veckor driver Skattebetalarnas förening en kampanj i Västerbottens län mot de föreslagna skattehöjningarna på bensin och diesel. Med hjälp av bland annat radioreklam och telemarketing ska de som ogillar förslaget uppmanas att delta i protesterna. Huvudbudskapet under kampanjen är att sju kronor i skatt på varje liter bensin är mer än nog. Västerbottens bilister är redan idag rejält överbeskattade konstaterar Skattebetalarnas förenings VD Robert Gidehag. Totalt betalar de runt 1,8 miljarder i olika fordonsrelaterade skatter. Anslaget till vägar är inte mer än 900 miljoner. Hälften av det som tas in i skatt från bilisterna stoppas alltså undan på annat håll i statens budget. Statens egna utredningar kring skatteväxling visar svart på vitt att miljövinsterna är marginella. Men också att låginkomsthushållen får betala en relativt större del av kostnaden och att glesbygden drabbas hårdare än storstäderna. Mot den bakgrunden är det svårt att förstå varför regeringen valt att föreslå något så dumt. Från Skattebetalarnas förenings sida kommer vi göra allt vi kan för att få Sveriges Riksdag att avvisa förslaget om höjda drivmedelsskatter fastslår Robert Gidehag. Kampanjen startade i Jämtland som ett experiment berättar Skattebetalarnas informationschef Torsten Svenonius. Detta slog väl ut så nu fortsätter kampanjen. Efter Gävleborg och Västernorrland har nu turen kommit till Norrbotten och Västerbotten. Gensvaret har hittills varit fantastiskt med bland annat mängder av nya medlemmar. För mer information kontakta informationschef Torsten Svenonius 070-29 28 204 Reklamspotarna finns tillgängliga på http://www.skattebetalarna.se/Main.aspx?ObjectID=6822 Bild av Robert Gidehag kan hämtas från http://www.skattebetalarna.se/Main.aspx?ObjectID=4204

• Västerbotten