​Då infaller Skattefridagen i Värmland

I år infaller Skattefridagen den 19 juli för en medelinkomsttagare i Sverige. Men det finns stora skillnader runtom i landet och även inom länen. I Värmland handlar det om två dagars skillnad mellan exempelvis Arvika och Hagfors där Skattefridagen infaller den 19 respektive 21 juli.

Skattefridagen visar hur många av årets dagar det tar för en genomsnittlig inkomsttagare att tjäna ihop till årets inkomstskatt, arbetsgivaravgift, moms och punktskatter.

Den genomsnittliga Skattefridagen infaller i år den 19 juli. Det är en dag senare än i fjol och tre dagar senare jämfört när regeringen tillträdde. Det är en tydlig utveckling mot allt mindre kvar i plånboken för vanliga inkomsttagare. Nytt för i år är att Skattebetalarna även beräknat Skattefridagen för landets samtliga kommuner. Resultatet visar på stora skillnader över landet med upp emot nio dagars skillnad för när Skattefridagen infaller först respektive sist. Detta förklaras av olika nivåer på den kommunala skattesatsen.

– Skattefridagen är ett pedagogiskt sätt att visa hur mycket folk verkligen betalar i skatt. Att en vanlig inkomsttagare i Sverige ska jobba 199 av årets 365 dagar för staten innan man själv får behålla frukterna av sitt arbete är stötande, säger Christian Ekström, vd på Skattebetalarna.

2006 inföll Skattefridagen den 8 augusti. Sedan dess har framför allt jobbskatteavdraget gjort att medelinkomsttagaren har fått behålla mer av sina intjänade pengar. Men ifjol skedde ett tydligt trendbrott då Skattefridagen senarelades. Och den negativa utvecklingen fortsätter alltså i år.

Regeringens politik under mandatperioden har nu slagit igenom och vi ser kraftiga skattehöjningar som slår hårt mot arbete och företagande och som drabbar alla inkomstklasser, säger Christian Ekström.

Skattefridagen har räknats fram av Skattebetalarna sedan början av 1970-talet. Utgångspunkten är en person som har en inkomst på sex inkomstbasbelopp. Till den synliga lönen adderas löneskatter (arbetsgivaravgifter) och skatter som löntagaren får betala för sin konsumtion.

Skattefridagen 2017 för en medelinkomsttagare:

Värmlands län Datum
Arvika 19-jul
Karlstad 20-jul
Filipstad 20-jul
Säffle 20-jul
Hammarö 20-jul
Sunne 20-jul
Eda 21-jul
Kil 21-jul
Forshaga 21-jul
Årjäng 21-jul
Kristinehamn 21-jul
Torsby 21-jul
Storfors 21-jul
Munkfors 21-jul
Grums 21-jul
Hagfors 21-jul

Läs mer i den bifogade rapporten.

För mer information:

Christian Ekström, vd 070-971 66 66

Sofia Linder, chefekonom 070-425 37 41

• Värmland

Skattebetalarna är en ideell, partipolitiskt obunden medlemsorganisation. Vi samlar alla som vill ha lägre skatter och ett minskat slöseri med skattemedel.