​Julhandeln – folkets miljardgåva till staten

Ungefär 15,6 miljarder kronor. Så mycket tjänar staten på att vi skattebetalare köper julklappar och julmat. Det framgår av beräkningar från Skattebetalarna.

Beräkningen utgår från HUI:s prognos för julhandelns omsättning på 74,7 miljarder kronor och en genomsnittlig momssats på 20,9 procent.

Om man istället exkluderar den ordinarie genomsnittliga handeln och enbart ser till den omsättningsökning på cirka 16 miljarder kronor som handeln får under december månad uppgår statens extra momsintäkter till cirka 3,3 miljarder kronor.

Vår egen konsumtion i jultider bidrar till en rejäl julklapp även till staten. Ju mer vi handlar desto mer pengar får Magdalena Andersson att fördela efter eget tycke och smak. Så kanske borde hon hålla ett jultal och tacka svenska folket för att vi enligt prognoser nu väntas handla julklappar för större belopp än någonsin tidigare, säger Joacim Olsson, vd på Skattebetalarnas förening.

Den faktiska vinsten för statsbudgeten är dock större än enbart extra inkomster från mervärdesskatt. Julhandeln ger många extra arbeten och bidrar till att företag får en välbehövlig omsättningsökning. På så sätt får staten inkomster även från bolagsskatter, arbetsgivaravgifter och inkomstskatter. Dessa är dock exkluderade i beräkningen.

Oavsett hur man räknar går det inte att komma ifrån att vår konsumtion i jultider bidrar till att finansiera offentliga utgifter. De som efterlyser ett mer asketiskt leverne och gör jämförelser med kostnaderna för asylmottagandet är helt enkelt ute och cyklar. Det är just julhandeln som bidrar till att kunna finansiera exempelvis flyktingmottagandet, konstaterar Joacim Olsson.

• skatter
  • skattepengar

Skattebetalarna är en ideell, partipolitiskt obunden medlemsbaserad organisation. Vi samlar alla som vill ha bättre välfärd och lägre skatter.