Ny rapport från Skattebetalarna: Skattehot vid maktskifte

Stora skattehöjningar väntar om oppositionen vinner valet 2010. Det framgår av en färsk rapport som Skattebetalarnas Förening presenterade vid ett välbesökt seminarium under gårdagen.

Samtliga oppositionspartier vill höja skatterna, men Vänsterpartiets förslag slår allra hårdast, särskilt mot fastighetsägare. Exempelvis får en medelinkomsttagarfamilj i Bromma med ett belånat hus sin skatt höjd med 47500 kronor om året om Vänsterpartiets förslag blir verklighet. På samma sätt drabbas en familj med låg inkomst i ett ärvt hus i Lysekil av en skattehöjning på 50 000 kronor.

I rapporten granskar Skattebetalarnas Förening oppositionspartiernas budgetmotioner som bland annat föreslår återinförd förmögenhetsskatt, förändrat jobbskatteavdrag och progressiv fastighetsskatt. För stora grupper innebär dessa förslag en kraftigt försämrad hushållsekonomi om det blir ett regeringsskifte efter valet 2010.

- Eftersom effekterna av oppositionspartiernas skattepolitik kan bli så allvarliga, ser vid det som vår skyldighet att upplysa svenska skattebetalare, säger Robert Gidehag, vd för Skattebetalarnas Förening.

Rapporten finns att ladda ner på Skattebetalarnas Förenings hemsida https://www.skattebetalarna.se/Templates/File1.aspx?PageID=1932bf8f-390e-490b-b721-3cce2e32f724

Bild av Robert Gidehag kan hämtas från http://www.skattebetalarna.se/robertgidehag

För mer information kontakta: Antina-Maria Hessel, presschef, 0733 - 144268

____________________________________________________________________________

Skattebetalarnas Förening är en ideell och partipolitiskt obunden organisation med hundratusen medlemmar, som verkar för god hushållning med skattemedel, låga och synliga skatter samt ökad rättssäkerhet för skattskyldiga. Mer information hittas på www.skattebetalarna.se.