Ny rapport från Skattebetalarnas Förening: Den gröna skatteväxlingen dog i tysthet

Nu är valåret 2010 här. Skattebetalarnas Förening kommer därför att börja granska partiernas skattepolitik. Först ut i serien är Miljöpartiet och den gröna skatteväxlingens död. Vad hände med den gröna skatteväxlingen? Det som tidigare varit ett viktigt grönt slagord har i tysthet gått i graven.

Det blir nämligen inte tal om någon ”Grön Skatteväxling” om Miljöpartiet får igenom sitt program. Trots den senaste tidens profilering som ”gröna liberaler” kommer (MP) istället att höja skatterna rejält, med över 40 miljarder kronor netto om året förutsatt att de får igenom sitt program. Dessutom kommer statens budgetsaldo att försämras med cirka en miljard kronor med Miljöpartiets politik. Det visar partiets senaste budgetmotion.

Istället för att genomföra en ”grön skatteväxling” (d.v.s. höjda energiskatter och sänkta skatter på arbete) föreslår partiet en ”grön skattehöjning” där både energiskatterna och skatterna på arbete höjs rejält.  Jämfört med samarbetspartnern Socialdemokraterna vill Miljöpartiet höja skatten nästan dubbelt så mycket.

Skattehöjningarna kommer att märkas i människors vardag. Lågprisflyget kommer att bli ett minne blott när en resa tur och retur inom Europa beläggs med hundratals kronor i extra skatt per enkelresa. Det blir dessutom mindre kvar i lönekuvertet. Den som har en lön på 19 700 kronor i månaden får till exempel 2 500 kronor mindre kvar om året.

Den redan hårt beskattade bensinen blir ännu dyrare. Unga under 26 år kommer att få svårare att få jobb när deras arbetsgivaravgifter nästan dubblas, från 15,49 till 31,42 procent.

Miljöpartiet förordar dessutom massor av små skattehöjningar på saker som (MP) inte tycker om. Gillar du t.ex. Bacardi Breezer eller andra söta alkoholhaltiga drycker får du räkna med 20 kronor extra i skatt per liter.

Läs rapporten här

För ytterligare information kontakta:

Arvid Malm, chefekonom, 073-687 08 16 eller
Antina-Maria Hessel, presschef, 0733-144 268

__________________________________________________________________________________ Skattebetalarnas Förening är en ideell och partipolitiskt obunden organisation med hundratusen medlemmar.Vi verkar för god hushållning med skattemedel, låga och synliga skatter samt ökad rättsäkerhet för skattskyldiga. Mer information om Skattebetalarnas Förening finns på www.skattebetalarna.se