Rapport från Skattebetalarna: Överdriven bild av äldrevårdens kostnader

Det behövs inga skattehöjningar för att klara vård och omsorg om de äldre. Det visar en ny rapport från Skattebetalarna. Rapporten beskriver hur den demografiska utvecklingen påverkar kostnader och personalbehov inom äldrevården fram till år 2030. I den aktuella debatten har man varnat för att kommunalskatten kan komma att stiga till bortemot 70 kronor för att åstadkomma en anständig vård och omsorg om de äldre. En kommande ålderschock med allt fler äldre och allt färre yrkesarbetande skulle ge en sådan utveckling menar företrädare från kommunförbundet, bl.a. Britta Rundström vid en presskonferens på måndagen. - Detta är mera skrämsel än sakligt underbyggt framhåller Skattebetalarnas utredningschef Danne Nordling. En befolkningsutveckling med allt fler äldre är trots allt inte så resurskrävande. Fram till 2020 skulle ytterlige 0,8 procentenheter av BNP räcka för äldrevården. Fram till år 2030 är motsvarande siffra 1,9 procent av BNP. Kommunalskatter kring 70 kronor motsvarar en skattehöjning med cirka 20 procent av BNP för att nu göra siffrorna mer jämförbara. I Skattebetalarnas rapport förutses den reala kostnadsökningen bli 5 procent för sjukvården och 8 procent för äldreomsorgen med en personalökning om drygt 17 000 resp 15 000 personer. Fram till 2030 ökar kostnaderna med 13 procent för sjukvården och med 27 procent för äldreomsorgen eller uttryckt i personalökning 33 000 resp 50 000 personer. - Behovet av ytterligare personal till vård och äldreomsorg motsvarar ca 30 procent av antalet heltidssjukskrivna eller 20 procent av de förtidspensionerade. Uttryckt på detta sätt framstår framtida personalbehov som hanterbart om en del av dagens hälsoproblem är möjliga att råda bot på säger Danne Nordling. En god framtida äldrevård kan bara garanteras i ett samhälle med god ekonomisk tillväxt. Vi har passerat smärtgränsen för det möjliga skatteuttaget - därför måste det utrymme som framtida äldrevård ändå kräver skapas med hjälp av avgifter som ersätter en del av de nuvarande skatterna. Ökade skatter är däremot en förbrukad metod understryker Danne Nordling. Danne Nordling Utredningschef 08-613 17 25, 0707-17 44 76 Henrik Olsson Nationalekonom 08-613 17 24 Pressmeddelandet http://www.skattebetalarna.se/Main.aspx?ObjectID=3579 Rapport 2003:3 "Ålderschocken ifrågasatt" http://www.skattebetalarna.se/Main.aspx?ObjectID=3554 Äldreomsorgen och valet mellan skatter och avgifter. Kommentar http://www.skattebetalarna.se/Main.aspx?ObjectID=3561 Margareta Samuelsson Skattebetalarnas förening 114 95 Stockholm Tel 08-613 17 22 Fax 08-613 17 27 http://www.skattebetalarna.se