Skattebetalarnas vd kommunrevisor i Solna

Kommunfullmäktige i Solna har vid sitt sammanträde 1 november utsett Robert Gidehag, vd i Skattebetalarnas Förening, till förste vice ordförande i kommunrevisionen i Solna för perioden 2011-2014. Han blir därmed en av de förtroendevalda revisorer som ska granska kommunstyrelsens och övriga nämnders verksamhet enligt kommunallagens föreskrifter.

– Jag är glad för förtroendet att få detta viktiga uppdrag i Solnabornas tjänst, säger Robert Gidehag. Efter att i många år granskat kommunal verksamhet får jag nu chansen att göra det i en mer formell position. Förhoppningsvis kan lärdomarna från detta även förbättra Skattebetalarnas Förenings arbete för bättre hushållning med skattemedel i Sveriges övriga 289 kommuner.

– Att kommunrevisionen bör vara mer oberoende har diskuterats länge i Sverige, säger Sven Kinnander (M), fullmäktigeordförande i Solna. Nu tar vi i Solna ett steg i den riktningen genom att istället för en partirepresentant välja en person utifrån som gjort sig känd för att ifrågasätta hur skattemedel hanteras.

Robert Gidehag har varit bosatt i Solna sedan 2000 och vd i Skattebetalarnas Förening sedan 2004.

Kommunrevisionens uppgifter beskrivs på:

Beskrivningar av Skattebetalarnas Förenings arbete med kommunal granskning finns på:

För mer information kontakta Antina-Maria Hessel, presschef Skattebetalarnas Förening, 0733-144 268