Fartyget Sigyn återvinns

När SKB:s trotjänare, transportfartyget m/s Sigyn, togs ur drift var ambitionen att sälja fartyget vidare till en ny ägare. Efter att ha tagit hjälp av en mäklarfirma för att sondera marknaden kunde SKB dock konstatera att det bästa alternativet var att återvinna henne.

– Även om Sigyn varit mycket väl underhållen och därför är i utmärkt skick, så är hon gammal och liten vilket inte passar marknaden, som ju från början dessutom är rätt begränsad. En jämförande analys mellan olika alternativ visade att återvinning är ett bättre alternativ, säger Susanne Andersson, chef för driftavdelningen på SKB.

Sigyn togs ur drift i slutet av 2013 och ersattes då av det nya transportfartyget m/s Sigrid. Efter att Strålsäkerhetsmyndigheten friklassat Sigyn har fartyget nu sålts till Stena Recycling AB, som nyligen påbörjade nedmontering och återvinning på Falkvarv i Falkenberg. Nedmonteringen beräknas vara klar i början av hösten.

– Sigyn har varit, och är fortfarande en viktig symbol för systemet med ett säkert omhändertagande av Sveriges radioaktiva avfall. Det har därför också varit en viktig faktor för oss att säkerställa att en tänkbar köpare inte skulle utnyttja fartyget för oetiska transporter av något slag, eller i framtiden skrota henne på ett sätt som inte är miljöanpassat. Vi är väldigt glada över att ha kommit överens med Stena Recycling AB, avslutar Susanne Andersson.

• m/s sigrid
  • östhammar/forsmark
  • oskarshamn

• Oskarshamn

Kärnkraftföretagen i Sverige gick på 70-talet samman och bildade Svensk Kärnbränslehantering AB, SKB. Vårt uppdrag är att ta hand om allt radioaktivt avfall från de svenska kärnkraftverken. Omhändertagandet ska uppfylla kraven på högsta säkerhet för människor och miljö. Uppdraget är så omfattande att vi ser det som ett av Sveriges största miljöskyddsprojekt.