SKB sponsrar Östhammars Musikvecka

Pressmeddelande   •   Feb 09, 2010 12:52 CET

Svensk Kärnbränslehantering AB ska under en femårsperiod sponsra Östhammars Musikvecka. Detta enligt en överenskommelse som nu har träffats mellan SKB och kulturnämnden i Östhammars kommun.

Avtalet innebär att SKB sponsrar Östhammars Musikvecka med 350 000 kronor årligen under fem år med start år 2010. 100 000 kronor årligen öronmärks för en familjedag under Musikveckan. Resterande 250 000 kronor satsas på en artist som anses bidra till att skapa ett ökat publik- och besöksintresse för festivalen, Östhammars kommun och de besöksanläggningar som finns i kommunen.

– SKB:s huvudsakliga utgångspunkt är att vi vill bidra till kommunens attraktivitet bland annat genom att öka antalet besökare i kommunen, för att på så sätt bidra till bättre underlag för besöksnäringen. Vi är alltid angelägna om att få fler som besöker våra egna anläggningar och intresserar sig för våra frågor, säger Saida Laârouchi Engström, SKB.

– Vi är oerhört glada åt att SKB uppskattar vår festivals unika karaktär och vill sponsra Östhammars Musikvecka. Nu ökar våra möjligheter att utveckla festivalens nuvarande form. Musikveckan är till för alla och ska bjuda på ett varierat program av olika musikstilar på scener och spelplatser runt om i kommunen, säger Pär-Olof Olsson, ordförande kulturnämnden, Östhammars kommun.

Bakgrund:
Östhammars Musikvecka arrangeras av kulturnämnden i Östhammars kommun tillsammans med fristående föreningar. Under en veckas tid varje sommar kan besökare lyssna på blues, visor, folkmusik, pop och klassisk musik. Musikfestivalen har arrangerats under snart 35 år, och är viktig för Östhammars kommun och dess attraktivitet.

För mer information:
Jimmy Larsson-Hagberg, presschef SKB, 08-459 84 83, 070-269 91 15

Pär-Olof Olsson, ordförande kulturnämnden, Östhammars kommun, 0173-86791, 070-5614980

Tippi Unge, festivalgeneral, Östhammars Musikvecka, 0173-86147, 070-2186147

Svensk Kärnbränslehantering AB,