Stor majoritet för ett kärnbränsleförvar i Forsmark

Tre av fyra i Östhammars kommun är för det planerade slutförvaret för använt kärnbränsle i Forsmark. Det visar den årliga opinionsundersökning som Novus genomfört åt Svensk Kärnbränslehantering, SKB, i Östhammars kommun. I Oskarshamns kommun är 79 procent för bygget av inkapslingsanläggningen Clink.

– Det är naturligtvis väldigt roligt att se att det vi gör och planerar för i de båda kommunerna möts på ett sådant positivt sätt. Särskilt glädjande är det att de höga siffrorna ligger så stabilt över tid, säger SKB:s vd Eva Halldén.

Varje år mäter SKB opinionen i de kommuner som omfattas av planerna för hanteringen av det svenska använda kärnbränslet. I Östhammars kommun uppger 77 procent av de tillfrågade att de är ”helt för” eller ”för” planerna på att bygga ett slutförvar för använt kärnbränsle i Forsmark. Nivån är stabil sedan flera år tillbaka.

På samma sätt uppger 79 procent av de svarande i Oskarshamns kommun att de är ”helt för” eller ”för” planerna på att det byggs en inkapslingsanläggning för använt kärnbränsle i kommunen.

Stort förtroende för SKB

Som del i undersökningen ställs också frågor om förtroendet för SKB. I Östhammars kommun uppger 76 procentatt de har ett ”mycket stort” eller ”ganska stort” förtroende för företaget. I Oskarshamns kommun är motsvarande siffra 85 procent.

– Undersökningen visar att det finns ett högt förtroende för företaget i både Östhammar och Oskarshamn. Förtroendefrågorna har vi ställt varje år sedan 2013 och förtroendet är imponerande stabilt. Även det planerade slutförvaret i Östhammar och inkapslingsanläggningen i Oskarshamn har stort stöd i respektive ort och värdena är stabila, säger Gun Pettersson, konsultchef på Novus.

Tillståndsprocessen för Kärnbränsleförvaret i Forsmark och inkapslingsanläggningen i Oskarshamn går vidare. Just nu bereds frågan på Miljö- och energidepartementet för ett beslut av regeringen längre fram. SKB arbetar vidare med det fördjupade underlag som Mark- och miljödomstolen efterfrågade i sitt yttrande efter miljöprövningen. Innan regeringen fattar beslut i ärendet ska även de berörda kommunerna tillfrågas, eftersom de har vetorätt i frågan. Östhammars kommun när det gäller Kärnbränsleförvaret och Oskarshamns kommun om inkapslingsanläggningen.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes av Novus och pågick under fem veckor på våren 2018. Den omfattar 800 genomförda telefonintervjuer med invånare i Oskarshamns respektive Östhammars kommun och har en statistisk felmarginal på +/- 2,8 till 3,5 procent, beroende av utfallet.