Strålsäkerhetsmyndigheten godkänner ansökan att bygga ut SFR

SKB:s ansökan om att bygga ut det existerande slutförvaret för kortlivat radioaktivt avfall, SFR, i Forsmark har godkänts av Strålsäkerhetsmyndigheten, SSM. Myndigheten har granskat ansökan och yttrat sig till regeringen som beredande myndighet enligt kärntekniklagen.

”Granskningen visar att SKB:s utbyggnad och drift av anläggningen kan genomföras på ett strålsäkert sätt och att slutförvarsmetoden som SKB har valt är lämplig för att uppnå strålsäkerhet efter förslutning”, skriver SSM. Myndigheten bedömer vidare att SKB:s miljökonsekvensbeskrivning som hör till ansökan kan godkännas utifrån strålsäkerhetssynpunkt.

– Strålsäkerhetsmyndigheten besked är naturligtvis glädjande. Det positiva yttrandet intygar att vi har lyckats visa att anläggningen kommer att vara strålsäker såväl långsiktigt som under perioden för utbyggnad och drift, säger SKB:s vd Eva Halldén.

– Vi gläds också över yttrandet eftersom det ligger mycket jobb bakom vår ansökan. I och med detta tar vi nu ytterligare ett kliv framåt i vårt uppdrag att ta hand om och slutförvara allt det svenska radioaktiva avfallet på ett säkert och ansvarsfullt sätt, säger Eva Halldén.

SFR har funnits i drift i Forsmark sedan 1988. I december 2014 skickade SKB in ansökan om att bygga ut SFR för att skapa utrymme för slutförvaring av låg- och medelaktivt drift- och rivningsavfall från de svenska kärnkraftverken.

SSM är också remissinstans i den parallella prövningen i mark- och miljödomstolen och har även i den tillstyrkt SKB:s ansökan. I prövningen enligt miljöbalken väntas mark- och miljödomstolen lämna sitt yttrande den 13 november klockan 13.