Martin Anderlind, Försäljnings- och marknadschef på Northvolt

Northvolt: "Vi kommer absolut inte att klara det utan er hjälp"

Hösten 2019. Då räknar Northvolt med att börja rekrytera personal till batterifabriken i Skellefteå. Det var ett av budskapen när företagets marknadschef Martin Anderlind besökte Morgonmötet på The Great Northern under fredagen.

– En sak är säker, vi kommer absolut inte att klara det här utan er hjälp, säger han.

Intresset var stort med drygt 300 personer som hade sökt sig till näringslivskontorets återkommande morgonmöte. Med råge nytt rekord kunde den märkbart glade näringslivschefen Bengt Ivansson konstatera.

Men det är knappast förvånande. Under hela processen med att locka Northvolt att etablera sin batterifabrik i Skellefteå har intresset och stödet från allmänhet och näringsliv varit utmärkande. Kommunchefen Kristina Sundin Jonsson berättar från The Great Northerns scen att hon nyligen pratade med sin kollega på Västerås kommun och om hur denne imponerats av Skellefteåbornas entusiasm under processen. Den skiljde sig från stämningen i Västerås.

Det har snart gått en månad sedan beskedet om att Skellefteå får den största industrisatsningen i modern svensk historia och frågorna är många. Hur ska Northvolt lösa finansieringen? Är det här verkligen framtiden? När börjar de bygga fabriken och rekrytera folk? Vilka kompetenser kommer att krävas och vem kommer att vilja köpa batterierna?

När Martin Anderlind så intar scenen berättar han om historien bakom Northvolt, om hur dess grundare Peter Carlsson under sin tid på Tesla insåg vilket enormt behov det finns av batterier för att klara den framtida efterfrågan – men att de måste bli miljövänligare och betydligt billigare. Om visionen om att bli Europas ledande tillverkare av litiumjonbatterier. Han förklarar vad det var som fick dem att välja Skellefteå, men framför allt vad som händer nu och framöver:
– Nu vill ni sätta igång – det vill vi också. Jag vill inte att det ska kännas som ett vakuum, men nu är det viktigt för oss att komma vidare med planering och bygglov och inte minst miljöprövningen. Det kanske inte kommer att märkas supermycket i er vardag i Skellefteå under tiden. I vår hoppas vi kunna sätta igång med bygget av Northvolt Labs som blir vår demonstrationslina i Västerås. I Skellefteå räknar vi med att sätta spaden i marken andra halvåret 2018 – det är främst tillståndsprövningen som avgör när vi kan börja, säger Martin Anderlind och förklarar att det blir en hel del aktivitet efter det:

• En större rekrytering av personal väntas ske andra halvåret 2019. I dagsläget har bolaget 45 anställda, men fullt utbyggd kan fabriken generera cirka 2500 arbetstillfällen. Det kommer att krävas ett stort antal ingenjörer inom design, utveckling, automation och process.
    • Fabriksstart och finjustering sker under 2020.
    • Första leverans från fabriken i Skellefteå till kunder sker 2021. Northvolt vänder sig primärt till tre kundgrupper: transportindustrin där inte minst behovet av bilbatterier är enormt, energisektorn där exempelvis vindkraftsparker kan jämna ut produktionstoppar genom att konkret ladda batterier, samt till industri- & konsumentsegmentet där de bedömer att allt som idag har en förbränningsmotor kommer bli elektriskt.
  • – År 2021 låter långt bort, men det är otroligt mycket grejer som måste hända innan dess för att det ska gå, säger Martin Anderlind.

Så hur kan Skellefteåborna hjälpa till?
    – Vi kommer att behöva mycket stöd och hjälp. Till våren bjuder vi in till ett pitchmöte där näringslivet i Skellefteå får berätta om vad de kan bidra med i de olika faserna.