”En familjeupplevelse i världsklass”

”En familjeupplevelse i världsklass”

Efter fjolårets succé med Titanic kommer Nordic Exhibitions tillbaka till Skellefteå med en ny utställning – Dinosaurs the Exhibition. Den 30 maj har den premiär i bollhallen på Norrvalla.
– Dinosaurier går aldrig ur tiden. Besökarna kommer att bjudas på en familjeupplevelse i världsklass, säger Nordic Exhibitions marknadschef Mattias Zingmark.

Omkring 55 000 besökare kom till Eddahallen förra sommaren för att ta del av Titanic-utställningen, vilket överträffade målet på 50 000 gäster.
– Att ha en sån volym i en mindre stad som Skellefteå var väldigt roligt på många sätt. Vi möttes av ett fantastiskt härligt engagemang och vi kände oss extremt välkomna. Skellefteå hade en framgångsrik strategi för att locka folk från upptagningsområdet att resa in till staden. Då ska man även ta med sig att vi hade fantastiskt fint väder ifjol och att största konkurrenten var badlakanet, säger Mattias Zingmark.

”En förtrollad värld”
Titanic-utställningen bygger främst på berättelser och livsöden. Dinosaurs fokuserar mer på upplevelser. Mellan den 30 maj och den 25 augusti kan besökare ta del av den drygt 1 000 kvadratmeter stora äventyrsutställningen i Skellefteå. Gästerna kommer att röra sig i utformade landskap från förhistoriska perioder och få sällskap av 30 dinosaurier som rör sig livligt.
– Det kommer att vara som att kliva in i en förtrollad värld där gästerna kommer möta de mest otroliga varelserna. Det blir mycket interaktion, ljud och besökarna kommer att få se skalenliga dinosaurier där den största väger fyra ton. Sedan har vi stor passion för berättandet och vi tycker det är viktigt att både barn och vuxna ska få lära sig något. Barnen får möjlighet att lösa uppdrag på ett pedagogiskt och roligt sätt och för vuxna kommer det finnas en ocean av textpaneler som sätter allt i ett sammanhang. Allt via ett lekfullt och grafiskt uttryck. Så för den som är intresserad kommer det finnas mycket information att ta till sig, säger Mattias.

Norden-premiär
Den amerikanska utställningen Dinosaurs the Exhibition kommer närmast från ett stopp i tyska München. När den kommer till bollhallen på Norrvalla blir det första gången som Nordic Exhibitions håller i den.
– Utställningen har tidigare besökt många platser i USA och några europeiska städer, men har aldrig varit på våra breddgrader så det blir Norden-premiär i Skellefteå. Vår förhoppning är stor gästtillströmning och hög kundnöjdhet även i år, säger Mattias.

FAKTA Dinosaurs the Exhibition

Plats: Bollhallen på Norrvalla, Skellefteå
Pågår: 30 maj–25 augusti
Rekommenderas från: 3 år
Tillgänglighet: Utställningen saknar trösklar och utställningens alla föremål är väl upplysta. Assistanshundar är välkomna men inga andra pälsdjur. Fri entré för ledsagare som är i tjänst och är i sällskap av den assistansberättigade. Gäller mot uppvisande av kort eller liknande som intygar arbete som personlig assistent eller ledsagare.
Producent: Nordic Exhibitions