Sommarens fyra gratiskonserter med En Flotte lockade mellan 9.000 och 15.000 personer till älvbrinken i centrala Skellefteå varje gång. Nu är En Flotte är nominerad till Placebrander of the Year 2016. Foto: Kangero

​En Flotte kan bli Sveriges främsta platsmarknadsförare

Gillade du gratiskonserterna på En Flotte i somras? Då kan du vara med och rösta fram konceptet till Placebrander of the Year 2016. En Flotte är nominerad till priset som premierar imponerande insatser inom platsmarknadsföring. Det vill säga sådant som syftar till att stärka en plats varumärke och generera fler invånare, entreprenörer, besökare, evenemang, investeringar eller etableringar.

– Hurra så roligt! Vår vision med En Flotte var att konserterna skulle bli något som samlade folk, skapade ännu fler anledningar att besöka Skellefteå och vara något som gör att vi som redan bor här uppskattar staden mer, säger Sofia Andersson Lundberg på For Events, som står bakom En Flotte.

Såväl kommuner och destinationsbolag som privatpersoner, föreningar och företag kan vara med och tävla i Placebrander of the Year. Bland årets alla bidrag har en jury valt ut fem finalister utifrån kriterierna idé, kreativitet, genomförande, förmåga att sticka ut samt effekt. Nu är det upp till allmänheten att rösta fram vinnaren. Det gör du på placebrander.se/finalister-placebrander-of-the-year-2016

Lockade popstjärnor

Att få arrangera konserter på en flotte i Skellefteälven är en dröm som Sofia har haft i många år, och när hon väl gjorde slag i saken lyckades hon inte bara locka artisterna Amanda Bergman, Titiyo, Petter och Weeping Willows till det udda arrangemanget, hon fick också snabbt många starka sponsorer att stötta idén.

– Jag tycker att det är viktigt att visa att det inte bara är upp till kommunen att se till att det händer bra saker i stan, utan att även det privata näringslivet har ett ansvar och kan vara med och skapa framgångsrika saker tillsammans, säger Sofia Andersson Lundberg.

Sommarens snackis

En Flotte blev en succé bland Skellefteåborna. Uppskattningsvis kom mellan 9 000 och 15 000 personer till varje konsertkväll och det blev verkligen sommarens stora snackis.

– Det var fyra helt magiska kvällar. Det är en helt obeskrivlig känsla att få uppleva sådan respons. Artisterna var också helt lyriska. Lite extra glad är jag över spinoff-effekterna, som att stans restauranger hade fullsatt alla konsertkvällar och ökade sin omsättning markant, säger Sofia Andersson Lundberg.

– Hoppas Skellefteåborna gillade En Flotte så mycket att de kan tänka sig att rösta på oss. Det vore otroligt kul om Skellefteå kunde vinna priset! Så mobilisera alla ni känner och gå in och rösta!

Röstningen pågår till och med 31 oktober 2016. En Flotte tävlar mot kampanjerna The Luleå Way från Visit Luleå, This is Sweden från Svenska institutet, Sörmland vs Stockholm från STUA och Surfbukten Östersund från Kite&Cable. Prisutdelning i Placebrander of the Year 2016 sker den 9 november på PM & Vänner i Växjö.

För mer information:

Sofia Andersson Lundberg, For Events, 072 402 04 44