MatTuren laddar för ny besökssuccé

MatTuren laddar för ny besökssuccé

19 augusti sprider sig doften av nybakt bröd, grillade lammburgare och mycket annat när 15 lokala matproducenter öppnar dörrarna till sin produktion.

Boka in MatTuren i din kalender redan nu.

– Det här är en dag att rekommendera, säger Andreas Bergmark som föder upp kor, kalvar och tjurar av rasen Angus på Bergmark Gård i Vallen.

MatTuren har växt till en populär dag när landsbygden visar upp sig från sin bästa sida mitt under skördemånaden augusti och vissa besöksmål lockar flera hundra nyfikna. Det här blir femte gången som besökare får ta del av det breda utbudet av lokalproducerad mat runt Bureå, Lövånger och Burträsk. På många gårdar erbjuds det försäljning, till exempel tänder Andreas Bergmark upp grillen.

– Våra KRAV-godkända Angusburgare brukar vara populära. Det är ett bra sätt att visa upp vår gård och hur köttet smakar härifrån, säger Andreas som är sjätte generationen som driver släktgården.

År efter år har besöksantalet på MatTuren ökat och det intresset avspeglar sig även i övrigt, menar Andreas.

– Medvetenheten i allmänhet har ökat enormt. Det känns superroligt att folk är så nöjda och ger positiv feedback. Det finns många producenter med bra råvaror i vår region som säkert kan skriva under på att folk verkligen har fått upp ögonen för att handla lokalt.

Förutom köttförsäljning kommer det att finnas fikaförsäljning, tipsrunda och tramptraktorbana på Bergmark Gård.

– Vi ska även ordna något för den som vill se höns och kycklingar.

Från Vallen är det 30 minuter med bil till Bergsåkersgården och Kräkångers Ekogård i Lövsele, söder om Lövånger. Där välkomnar Regina och Oskar Berg till Bergsåkersgården som föder upp KRAV-certifierade lamm och säljer lammkött, ullplädar och fårskinn. På Kräkångers Ekogård som ligger på samma gård odlar Reginas föräldrar, Margareta och Stefan Olofsson, ekologiska grönsaker.

– Vi är som en enda stor familj här på gården och det engagerar många människor som hjälper till. Det är en härlig dag och vi får bara positiva reaktioner. Folk är glada och tycker det är jättekul att få se miljön vi jobbar i, säger Regina.

Bergsåkersgårdens lammsafari är ett uppskattat inslag. Med traktor och skrinda får folk komma ut i hagarna och grönsaksodlingarna. Det brukar också vara ett ypperligt tillfälle att se hur en vallhund hjälper till i arbetet.

– När man säljer kött och skinn så är det roligt att som producent få visa var lammen växer upp och var det vi producerar kommer ifrån, säger Regina.

Det blir såklart försäljning av kött i olika former och grönsaker. Från grillen blir det möjlighet att köpa gårdens lammburgare.

– Vi specialinreder ett kafé uppe på loftet på den gamla ladugården för MatTurens besökare. Det gjorde vi redan första året och det har blivit en populär tradition.

Här är andra gårdar som går att besöka under MatTuren:

Auroragårdens Handelsbod

Barkbrödsbageriet i Kåsböle

Bergmark Gård

Bergsåkersgården

Burträsk Saluhall

Hermanssons Bageri

Hökmark 322

Järvtjärns utegrisar

Kroknäs Gård

Kräkångers Ekogård

Renbergsvattnets Lantbruk

Strömsholm Lantbruk

Ulricebergs Gård

Vallbacka Gård

Västerbotten Korv

Foto: Regina Olofsson, Bergsåkersgården.

Besökarna i skrindan: Johannes och Angelica Berg med barnen Timothy, Milton och kusin Adele.