Ny podd uppmärksammar näringslivet i Skellefteå

Ny podd uppmärksammar näringslivet i Skellefteå

Med den nya podden ”Näringen” gör näringslivskontoret i Skellefteå kommun en insats för att ytterligare synliggöra näringslivet i Skellefteå. Podden kommer att bjuda på en serie inspirerande möten med företagsamma profiler och lyfta frågor om Skellefteås framtid. Premiäravsnittet ligger ute från torsdag, 12 mars.

Det är Bengt Ivansson, näringslivschef i Skellefteå kommun, som bjuder in gäster till programmet och intervjuar dem.

– Så vitt jag vet är jag den enda näringslivschefen i Sverige som gör en podd. Det är en ny erfarenhet för mig. Men jag har själv en bakgrund som företagare och känner väl till den tillvaro de lever i. Sedan är jag väldigt nyfiken på människor och deras berättelser. Det i kombination med ett brinnande intresse för samhällsutvecklingen och tillväxten i Skellefteå gör att jag är jätteladdad inför det här, säger Bengt.

”Näringen” ska öka kunskapen om näringslivet i Skellefteå, men förhoppningsvis kan programmen även inspirera och skapa debatter.

– Skellefteå har en väldig bredd i sitt näringsliv som spänner från den traditionella industrin till kreativa näringar med företag i absolut världsklass. Men jag tror att folk generellt sett är ganska ovetande om det. Jag och mina kollegor gör hundratals företagsbesök varje år och häpnar hela tiden över den innovationskraft som finns här. Vi vill sprida budskapet och poddradio är en bra kanal att göra det i.

Premiärgäst är Petter Mikaelsson som nyligen utsågs till Årets näringslivsprofil vid Skellefteås näringslivsgala, Alvargalan. Petter är vd för Repay och är i full gång att sjösätta sitt nya projekt, entreprenörskolan No Plan B.

– Vem är en bättre premiärgäst? Petter personifierar ordet entreprenör och har många kloka saker att säga. Inte minst om idrottens betydelse för framgångsrikt företagande.

Bland kommande gäster märks bland andra Thomas Ekström, världsmästare i discgolf och vd på Latitude 64, Sofia Andersson Lundberg, vd på For Events, Viktor Lindbäck, vd på Rezise Design samt Marie Andersson och Inger Ögren som tillsammans driver Ingmar Inredning.

Men Näringen kommer inte enbart att handla om entreprenörer och deras resa. Skellefteå har ett mål om att vara 80 000 invånare år 2030 och i det arbetet finns många frågor som rör näringslivet och dess förutsättningar.

– Allt hänger ihop och det finns mängder av frågeställningar att behandla. Hur behåller vi ungdomarna, vad skapar ett nytt kulturhus för förutsättningar, hur får vi fler företag att etablera sig här och kan spelindustrin göra oss till norra Sveriges Silicon Valley, är bara några exempel. Jag ser fram emot många givande samtal, säger Bengt.

Lyssna på Näringen:

Första avsnittet med Petter Mikaelsson