PRESSINBJUDAN: Skellefteås näringsliv och skolor går på dejt i Maskinhuset den 8 maj

Pressmeddelande   •   Maj 05, 2014 14:57 CEST

Både näringslivet och studie- och yrkesvägledarna på skolorna runt om i kommunen har efterfrågat tillfällen att träffas för att lära sig mer om varandra. Det tycker vi inom Skellefteå Karriär är en utmärkt idé. Därför har vi samlat dem för en träff i Maskinhuset i Sävenäs, 8 maj. Media är varmt välkomna att delta.

Cirka 60 företag från Skellefteå och 30 studie- och yrkesvägledare från grundskola, gymnasium och vuxenutbildning kommer att träffas för att skapa en större förståelse om varandras behov och förutsättningar. Företagen får en möjlighet att visa upp sig själva, deras respektive branscher och utmaningar för de som fungerar som stöd och bollplank till dagens skolungdomar. Just de skolungdomar som inom en nära framtid kan spela nyckelroller i företagen. Omvänt får vägledarna en möjlighet att berätta mer om vilka behov som finns bland skolungdomarna.

Så funkar det

Alla samlas i Maskinhuset, där företagen grupperas branschvis. Skolornas studie- och yrkesvägledare samt deras chefer delas upp i små grupper och får sedan gå runt mellan olika branschstationer och ställa frågor i cirka 10 minuter vid varje station. Vår förhoppning är att detta ska leda till många intressanta samtal och givande insikter.

Var: Maskinhuset, Sävenäs.
När: 8 maj.
Tid: 13.00–17.00.

Välkomna!

För mer information, kontakta: Helena Renström, marknadschef, Skellefteå kommun.
helena.renstrom@skelleftea.se
0910 73 50 00, 072 560 48 37